Článek
„Neměli bychom dělat předčasné závěry založené na omezených zdrojích informací. Důvody, které vedly k této tragické havárii, budou známy teprve potom, co budou pečlivě prozkoumána veškerá data,” sdělil předseda německého odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit (VC) Ilja Schulz.
Francouzský svaz zvažuje trestní oznámení
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Hlavní francouzský odborový svaz pilotů SNPL v pátek oznámil, že zvažuje podání trestního oznámení za vyzrazení služebního tajemství. K tomu podle něj došlo tím, že z vyšetřování předčasně unikly informace o hlasovém záznamu v pilotní kabině.
Právě na jeho základě vznikla převažující interpretace událostí, která klade vinu za havárii druhému pilotovi. Z informací vyšetřovatelů vyplývá, že mladý německý pilot Andreas Lubitz úmyslně změnil kurz stroje tak, že se nakonec nevyhnutelně zřítil.
Odborníci ale upozorňují, že pro rekonstrukci událostí na palubě bude určující zejména druhý záznamník letových údajů, který se na místě neštěstí dosud nenašel.
Piloti: Zveřejnění hlasového záznamu je voyerismus
Časné zveřejnění údajů z hlasového záznamníku ostře kritizuje i mezinárodní asociace dopravních pilotů IFALPA se sídlem v kanadském Montrealu. Podle ní jde o zničení důvěry mezi vyšetřovateli a rodinami obětí a využití těchto informací je „nepřijatelným porušením soukromí”, jehož jediným cílem je „hon za senzací a voyerismus nejhrubšího zrna”.
Kritiku si vysloužili i francouzští vyšetřovatelé, kteří by podle některých expertů neměli do světa vypouštět spekulace. „Říkám, že nemáme úplný obrázek. Je směšné někoho obviňovat v této fázi vyšetřování,” řekl britské televizní stanici Sky letecký konzultant Gideon Ewers.
Psychiatři: Deprese není automaticky hrozba
Velké výhrady zaznívají i ze strany psychiatrů a psychologů, kteří varují před zjednodušeným vnímáním duševních chorob. Podle německého deníku Bild se druhý pilot léčil s depresí. Diagnóza deprese ale sama o sobě neznamená, že daný člověk nemůže vykonávat zaměstnání pilota, uvedla například britská charitativní organizace Time to Change, která se zaměřuje na boj proti diskriminaci duševně nemocných.
„Existuje řada pilotů, kteří zažili depresi, a zároveň desítky let bezpečně létali. Posouzení by se mělo dělat případ od případu,” uvedli její představitelé.