Článek
„Jde o záměrné jednání,“ prohlásil žalobce. „Kopilot pravděpodobně využil možnost během nepřítomnosti pilota. Nevím, proč to udělal,“ dodal. Za běžnou sebevraždu to odmítl označit: „Ta není se 150 pasažéry vzadu.“
Je slyšet, jak pilot žádá kopilota, aby převzal řízení letadla, a ve stejnou chvíli slyšíme, jak se posouvá dozadu sedadlo a zavírají se dveře
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Druhý pilot, 27letý Němec Andreas Lubitz, nekomunikoval, nedovolil pilotovi vrátit se do kabiny a neodpovídal leteckým kontrolorům.
Úmysl podle Robina prokazuje zvukový záznam černé skříňky. Letadlo bylo nastaveno na automatického pilota a druhý pilot byl naživu a při vědomí, než začal stroj padat. „Posledních deset minut bylo slyšet dech,“ upřesnil žalobce a poznamenal, že klesání v danou chvíli někdo musel bezpochyby nastavit ručně. Nic nenaznačuje ani tomu, že kopilot měl zdravotní potíž – jeho dech byl klidný.
Francouzské úřady se už podle Robina ve věci obrátily na německé vyšetřovatele. „Nic nám prozatím neumožňuje prohlásit, že šlo o teroristický čin,“ uvedl žalobce a dodal, že je potřeba zjistit o Lubitzovi více informací. Aerolinie Lufthansa, pod něž Germanwings patří, mezitím oznámily, že Lubitz pro ně létal od předloňského roku. Měl nalétáno 630 hodin.
Pilot bušil na dveře marně
O marné snaze pilota dostat se do kabiny informoval už dříve list The New York Times s tím, že o tom svědčí zvukový záznam černé skříňky.
„Ten člověk venku lehce klepe na dveře, ale nikdo se neozývá. A pak udeří na dveře silněji, ale pořád žádná odpověď. Až do konce nikdo nezareagoval,“ popsal listu zdroj. [celá zpráva]
Výkřiky pasažérů na palubě podle Robina zaznamenala černá skříňka až pár vteřin před nárazem letounu. Do země airbus narazil rychlostí 700 km/h.
Nehody s podezřením na sebevraždu pilota |
---|
29. listopadu 2013 – V Namibii se zřítil letoun na cestě z Mosambiku do Angoly. Zemřelo 33 lidí na palubě. Podezření padlo na kapitána. Nehodu měl způsobit úmyslně poté, co druhý pilot opustil kabinu. |
31. října 1999 – Boeing 767 společnosti EgyptAir začal prudce padat nedlouho po vzlétnutí z New Yorku. Zemřelo 217 lidí. Podezření padlo na druhého pilota, ovšem důkazy nebyly přesvědčivé. |
19. prosince 1997 – Více než sto lidí zemřelo při pádu Boeingu 737 na cestě z Indonésie do Singapuru. Má se za to, že komunikační systémy vypnul pilot, který měl osobní problémy, a stroj navedl k zemi. |
Zdroj: BBC |
Dostat se dovnitř není snadné
Proniknout do kokpitu letadla není snadné od teroristických útoků ze září 2001, po nichž letečtí dopravci zpřísnili bezpečnostní opatření. Mimo jiné znemožnili jednoduché otevření dveří pilotní kabiny.
Dříve nijak pevné dveře byly podle serveru popularmechanics.com vyztuženy například kevlarem, takže jsou neprůstřelné a odolné proti vyvrácení. Podle společnosti Airbus mají piloti k dispozici také kameru, kterou dění za dveřmi mohou sledovat.
Dveře k pilotům se musí zajistit a uzamknout pokaždé, když se uzavřou tlakové nástupní dveře do kabiny, a cestující se u nich nesmějí pohybovat. Některá letadla jsou navíc vybavena dvojitými dveřmi do kokpitu, tedy jakousi přechodovou komorou, aby případný útočník nemohl dveře jednoduše rozrazit ve chvíli, kdy někdo z pilotů otevírá.
David Kaminski-Morrow z leteckého portálu Flightglobal uvedl, že běžně je nutné pro vstup do uzamčeného kokpitu zadat kód. Uvnitř je prý ale západka, kterou může pilot vstup do kokpitu jednoduše zablokovat.
List The Sydney Morning Herald citoval nejmenovaného pilota Airbusu A320, tedy stejného stroje, který se v úterý zřítil ve Francouzských Alpách. Podle něj se do kokpitu není možné dostat, pokud to lidé uvnitř nebudou chtít. „Pokud člověk na druhé straně dveří řekne ne, dovnitř se nedostanete,“ řekl. Dodal, že vyztužení dveří neumožňuje jejich rychlé vyražení.
Podle německého odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit existuje pro výjimečné případy technická možnost, jak kokpitové dveře otevřít zvenčí. Nouzový postup je ale v závislosti na naprogramování provázán s časovým odkladem v řádu vteřin či minut, což otevření prodlužuje. Pokud ale vstup pilot zevnitř zablokuje, otevření není možné.
Opatření se různí
Ne všechny letecké společnosti mají stejná bezpečnostní opatření. Některá k ochraně kokpitu přistupují volněji. Mimořádně přísná jsou podle serveru Politico nařízení izraelských aerolinek El Al, která vyžadují uzamknout kokpit ještě předtím, než nastoupí první pasažér. Vstup k pilotům je možné znovu otevřít až poté, co letadlo opustí poslední cestující.
Aerolinky ve Spojených státech pilotům neumožňují zůstat v kokpitu sami. Standardní postup, kdy jeden z pilotů chce odejít například na toaletu, podle AP udává, že v kokpitu s druhým pilotem zůstane do jeho návratu letuška.
Šéf amerického Úřadu pro bezpečnost v dopravě (TSA) John Magaw po atentátech v roce 2001 v rozhovoru se CNN varoval před přílišnými bezpečnostními opatřeními. Obavy vyslovil především z takového uzamčení kokpitu, kdy nebude možné dostat se do něj zvenčí, pokud se něco přihodí. Portál popularmechanics.com připomněl, že Magawovy připomínky aerolinky i piloti odmítali s tím, že letadla jsou schopná v případě nouze sama automaticky bez lidského zásahu přistát.
Související téma:
Dosud není jasné, co se na palubě německého airbusu v úterý stalo. Nehodu nepřežil nikdo ze 150 lidí na palubě.