Článek
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) softwarové změny prozatím neprověřil a neschválil, napsala v noci na čtvrtek agentura Reuters.
Jak dlouho bude schvalování aktualizace trvat, známo není. Asociace amerických pilotů uvedla, že je třeba certifikaci neuspěchat.
Boeing také oznámil, že zaškolí piloty ohledně změn systému MCAS. Tento výcvik už byl podle viceprezidenta Boeingu Mikea Sinnetta „provizorně schválen“. Zahrnovat bude půlhodinový výcvik na počítači. Podle něj není více třeba, protože čtvrtá generace označovaná MAX se ovládá stejně jako starší verze, takže není potřeba výcvik na letovém simulátoru.
Firma změny oznámila v den, kdy před senátní komisí pro dopravu vypovídali generální inspektor ministerstva dopravy Calvin Scovel a šéf úřadu pro letectví FAA Daniel Elwell.
Boeing hájil starý software jako dostačující
Boeing ve středu popsal detailně změny, jaké v systému MCAS provedl. Viceprezident firmy Mike Sinnett uvedl, že nyní bude mnohem odolnější, ale současně popřel, že by původní software byl nedostačující, napsal list The Seattle Times.
Hlavní změnou je, že systém stabilizace letu MCAS nyní bude využívat data ze dvou snímačů úhlu vzepětí AoA, a ne z jednoho jako dosud, uvedl list The Seattle Times. Za říjnovým pádem stroje indonéských aerolinek Lion Air zřejmě stálo to, že snímač, ze kterého odebíral údaje, byl vadný, a tak nasměrovával letadlo k zemi na základě chybných údajů.
Právě to, že MCAS reagoval jen na data z jednoho snímače, i když mají Boeingy 737 MAX dva, bylo nejvíce kritizováno a podle listu označováno za nebezpečné už při vývoji čtvrté generace typu. [celá zpráva]
Na vylepšení softwaru stabilizačního systému MCAS svého nejrychleji prodávaného stroje začal americký výrobce letadel pracovat po loňské říjnové nehodě Boeingu 737 MAX-8 společnosti Lion Air v Indonésii. Letoun tehdy spadl do Jávského moře a zahynulo při tom všech 189 lidí na palubě. Piloti zápolili se systémem MCAS, který na základě chybných údajů z čidla měřícího úhel zvednutí nosu letadla opakovaně posílal stroj k zemi. [celá zpráva]
Podobné okolnosti tohoto neštěstí a pádu stejného typu letounu letecké společnosti Ethiopian Airlines 10. března po startu z Addis Abeby vyvolaly otázky kolem systému MCAS. Stroje nakonec byly uzemněny. [celá zpráva]
Zatím však chybějí jasné důkazy o tom, že možným problémem byl v obou případech stejný software. Indicie však tomu nasvědčují, oba letouny měly podobnou trajektorii letu, ukázala satelitní data i údaje z černé skříňky. Před pádem etiopského stroje se také opakovaně měnila výška a rychlost letu a výškové kormidlo bylo nastavené tak, že směrovalo letoun k zemi. [celá zpráva]