Článek
„Akcionáři na aerolinky tlačí ohledně úspor nákladů. Výdaje na výcvik kapitánů a prvních důstojníků nejsou vždy vítané,“ řekl BBC Dai Whittingham, šéf Britského výboru pro bezpečnost leteckého provozu (UKFSC). Tato organizace sdružuje množství aerolinek nejen z Británie, ale i Asie či Blízkého východu. Podle Whittinghama vládne snaha na výcviku šetřit napříč leteckým průmyslem.
Výcvik pilotů je centrem pozornosti po zřícení letounu Boeing 737-MAX v Etiopii. Podezření jako i u předchozí nehody stejného modelu padá na nový software. Podle některých zdrojů trval příslušný výcvik hodinu a byl on-line.
V předchozím případě piloti před pádem boeingu indonéských aerolinek hledali v příručce, co mají dělat.
Kritikou nešetří ani bývalá americká pilotka Karlene Petittová, která také cvičila zaměstnance velkých amerických leteckých společností. „Po pilotech se často chce, aby se o leteckých systémech učili sami doma,“ tvrdí. „Je učení z flešky stejné jako ve třídě s instruktorem? Může elektronický test správně vyhodnotit znalosti?“ ptá se řečnicky.
Simulátory jsou drahé
Další pilot, který pracoval pro Boeing a prošel i tréninkem pro nový 737 MAX, tvrdí, že trénink na simulátoru nebyl nezbytným požadavkem od výrobce, což je pro aerolinky vítaná levnější alternativa.
„Náklady na program pro iPad ve srovnání s náklady na přepravu pilotů do výcvikového střediska a jejich zmeškané pracovní směny znamenají úsporu milionů dolarů,“ řekl bývalý pilot BBC.
Server požádal o vyjádření tři velké britské aerolinky, ty ale uvedly, že o bezpečnostních otázkách nechtějí diskutovat.
V případě poslední nehody letu ET302 Ethiopian Airlines tvrdily, že jejich piloti prošli tréninkem na simulátoru 737-MAX. I americký výrobce letadel Boeing ujišťuje, že bezpečnost je „nejvyšší priorita”, uzavřel server.