Článek
Že hrál systém MCAS roli při pádu letadla, řekl listu The Wall Street Journal ředitel Ethiopian Airlines Tewolde GebreMariam poté, co francouzští vyšetřovatelé z úřadu pro bezpečnost civilního letectví BEA zveřejnili data z černých skříněk.
GebreMariam dodal, že nechce spekulovat o příčině pádu letadla, protože vyšetřování není uzavřené, ale „mnoho otázek ohledně letadla 737 MAX zůstává nezodpovězených“.
Dodal, že piloti etiopských aerolinek se cvičili v ovládaní nové verze na simulátorech.
Zatím není jasné, jak velký podíl mohl mít na nehodě pilot, uvedla televize ABC s tím, že taky žádný.
Střemhlavý let
Systém MCAS má sklopit nos letadla, pokud byl příliš zvednut a hrozil pád kvůli ztrátě vztlaku. Zařízení bylo do nové verze letadla instalováno, protože se po montáži nových úspornějších motorů posunulo těžiště a změnily aerodynamické charakteristiky. [celá zpráva]
V Indonésii s ním těžce zápolila posádka aerolinek Lion Air, protože opakovaně naváděl letadlo do střemhlavého letu. Údajně zasahovala proti systému 21krát. [celá zpráva]
Data z černých skříněk etiopského stroje nyní mají k dispozici mezinárodní skupiny včetně amerického nezávislého Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB). Jeho tři zástupci byli přítomni analýze dat z černých skřínek.
Data dále dostal výrobce Boeing, americký úřad pro letectví FAA a a Úřad pro leteckou bezpečnost EU.