Článek
Vyšetřovatel indonéského národního dopravního výboru Nurcahyo Utomo uvedl, že piloti krátce po startu boeingu 29. října hledali kvůli problémům s kontrolou letounu v příručkách návod, jak v dané situaci postupovat. Řešení ale najít nestihli.
V posledních 20 vteřinách vládla v kokpitu panika. Následně se letadlo, mířící z indonéské metropole Jakarty do letoviska u ostrova Sumatra, velkou rychlostí zřítilo do Jávského moře. Na palubě zříceného stroje zahynulo 189 lidí.
Předběžná zpráva o příčině pádu letadla Lion Air konstatovala, že piloti měli potíže s udržením kontroly nad strojem ve chvíli, kdy automatický bezpečnostní systém opakovaně posílal letoun do střemhlavého letu.
Obdobné problémy řešili piloti také při letu stroje Boeing 737 MAX společnosti Lion Air z ostrova Bali do Jakarty o den dříve. Prohlásil to ve čtvrtek předseda indonéské národní komise pro dopravní bezpečnost Soerjanto Tjahjono a potvrdil, že v kokpitu byl tehdy i třetí pilot, který ten den neměl službu.
Podle zprávy agentury Bloomberg právě třetí pilot, který cestoval načerno, zřejmě tento let zachránil. Kapitánovi letadla a druhému pilotovi totiž prý poradil, jak vypnout vadný automatický bezpečnostní systém, který nutil letadlo řítit se střemhlav k zemi.
Tuto tezi Thjahjono nepotvrdil a prohlásil, že ve zprávách o pomoci třetího pilota jsou některé podrobnosti vykonstruované.
Pasažéři ze zachráněného letu boeingu společnosti Lion Air z 28. října na sociálních sítích popisovali kolísání rychlosti a výšky letu, které vyvolalo na palubě chaos i nevolnost některých cestujících. Nakonec se ale chování letounu stabilizovalo a stroj do hlavního města Indonésie doletěl.
Problémy, které měla společnost Lion Air se stroji Boeing 737 MAX, se dostaly do popředí zájmu poté, co se tento měsíc zřítil za podobných okolností letoun stejného typu společnosti Ethiopian Airlines se 157 lidmi na palubě.