Hlavní obsah

Emisní skandál VW začalo vyšetřovat i americké ministerstvo spravedlnosti

Novinky, Tomáš Volf

Záměrné podvádění při měření emisí, za které může hrozit Volkswagenu pokuta ve výši miliard dolarů, začalo vyšetřovat i Ministerstvo spravedlnosti Spojených států amerických. Novinkám to řekla mluvčí americké federální Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA).

Foto: Kevin Lamarque, Reuters

Americká ministryně spravedlnosti Loretta Lynch

Článek

„Rozhodnutí o možných pokutách a dalších opatřeních k nápravě posoudíme v průběhu vyšetřování, které EPA zahájila společně s ministerstvem spravedlnosti USA,” napsala v pondělí mluvčí agentury Julia Valentinová na dotaz, jaké nejbližší kroky úřad chystá v souvislosti s obviněním z podvádění při měření emisí, které vznesl před měsícem.

Důležité podle ní také bude, jak se VW podaří zjednat nápravu.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„EPA zhodnotí technická řešení, která navrhne Volkswagen, aby snížil množství emisí v reálném provozu, a důkladně prošetří také dopad na zákazníky,” dodala mluvčí. O tom, kdy přesně začne v USA automobilka svolávat auta do servisu a provádět úpravy, se nyní jedná.

V čele amerického ministerstva spravedlnosti je od letošního dubna Loretta Lynchová. Tato absolventka Harvardu je od počátku mimořádně aktivní. Ministerstvo například vyšetřuje údajné praní špinavých peněz v moskevské pobočce Deutsche Bank, a to proto, že za ruské peníze byly přes londýnskou burzu ve velkých objemech nakupovány americké dolarové akcie. Plné ruce práce má ale i s domácí kauzou, která se týká podvodů ve zdravotnictví a bylo kvůli ní zatčeno skoro 250 lidí.

Čeká se právní bitva

Ve Spojených státech hrozí Volkswagenu podle prvních prohlášení EPA pokuta až 18 miliard dolarů (430 miliard korun). VW proto na řešení sporu nasadí „těžkou váhu” - bývalou soudkyni německého ústavního soudu Christine Hohmannovou-Dennhardtovou. Ta předtím působila i v politice a v poslední době pracovala pro Daimler právě jako krizová manažerka pro řešení skandálů. VW se s konkurenčním Daimlerem už na přechodu manažerky dohodl, nastoupí od ledna. [celá zpráva]

Firma je vyšetřována i v řadě dalších zemí včetně Německa, Francie či Itálie. Deník El País v úterý napsal, že o zahájení vyšetřování Volkswagenu usiluje rovněž španělský veřejný žalobce.

Němci doufají, že se na aféru zapomene

Zhruba dvě třetiny Němců považují skandál kolem falšování emisních testů automobilkou Volkswagen za přehnaný a domnívají se, že firma nadále vyrábí vynikající vozy. Vyplývá to podle agentury Reuters z průzkumu společnosti Prophet.

Zhruba 60 procent dotazovaných podle průzkumu předpokládá, že skandál z dlouhodobého hlediska nepoškodí značku Made in Germany. Téměř dvě třetiny Němců pak očekávají, že tato aféra bude brzy zapomenuta. Někteří respondenti nicméně vyjádřili obavy, že problémy Volkswagenu by mohly poškodit další podniky, které těží z dobré pověsti německých výrobků.

Podle nového šéfa koncernu Matthiase Müllera by se VW mohl zotavit z nynějšího skandálu s emisemi do dvou až tří let, musí ale upravit svou dlouhodobou strategii do roku 2025.

Volkswagen zaměstnává po celém světě kolem 600 tisíc lidí, z toho zhruba 72 500 v centrále firmy a v závodě vlajkové značky VW ve Wolfsburgu. [celá zpráva]

Na dočasnou smlouvu pracuje pro VW v Německu asi 6000 lidí. Německý deník Bild uvedl, že pokud by firma měla kvůli skandálu problémy s odbytem, zvažuje u těchto pracovníků tzv. kurzarbeit, tedy práci na zkrácený úvazek s určitou podporou od státu.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Součástí koncernu VW je i česká Škoda Auto.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám