Článek
Jen málo měst je tak závislých na jedné firmě. Ve Wolfsburgu, 200 kilometrů západně od Berlína, je nejen největší továrna a centrála Volkswagenu, ale i VW Aréna, kde se hraje Liga mistrů, VW banka a dokonce řeznictví VW, kde dělají vlastní klobásky, které sbírají kulinářská ocenění.
“VW je tady Bůh,“ říká turecký pekař na hlavní nákupní třídě nazvané po další automobilce koncernu Porschestraße.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
“Bojím se. Tohle není pro Wolfsburg nic dobrého. Detroit je výstražným příkladem, co se může stát - město se zhroutilo. Nedá se vyloučit, že se nám nemůže stát totéž,“ říká Uwe Bendorf, který se ve městě narodil, vyrostl a nyní tady prodává zdravotní pojištění.
“Jak mohli být tak hloupí“
Obří továrna VW ve městě se 120 tisíci obyvateli zaměstnává téměř 72 tisíc lidí. Závod o ploše třikrát větší než Monacké knížectví chrlí 840 tisíc aut ročně, včetně modelů
Golf, Tiguan a Touran.
Zaměstnanci automobilky teď nemluví téměř o ničem jiném, než průšvihu s podvodným softwarem. “Byl to šok, pak přišel hněv. Jak mohli být tak hloupí?” popsal své pocity jeden z nich, když se zprávu poprvé dozvěděl.
„Každý se bojí. Dostaneme naše prémie? Nebudou propouštět? Je tolik nejistoty,“ dodává další.
Před branami závodu zaměstnanci s novináři moc mluvit nechtějí, ale jelikož je jich plné město, není těžké se něco dozvědět.
“VW stojí za h..., Wolfsburg stojí za h..., proč jsme se sem stěhovali?“ křičí jedna žena na manžela na Porschestraße.
„Já kdybych byl Müller (nový ředitel VW), tak bych...,“ líčí zas muž v nedaleké italské restauraci.
Na bazén nebude
Firemní daň ze zisku, kterou platí automobilka, financuje zhruba třetinu rozpočtu města. A zisk firmy aféra nepochybně zasáhne.
VW už vyčlenil 6,5 miliardy eur (176 miliard korun) na pokuty a úpravy vozů. Americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) přitom Volkswagenu hrozí pokutou až 18 miliard dolarů (430 miliard korun). Na automobilku se mezitím valí vlna žalob z celého světa.
Jak Volkswagen podváděl
Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.
Zlaté časy města se zřejmě chýlí ke konci, píší FT. Starosta už oznámil zmrazení rozpočtových výdajů a rozšíření parkoviště u nemocnice nebo modernizaci plaveckého bazénu odložil na neurčito.