Článek
Komplikovaná konstrukce střešního pláště, která je z exteriéru spíše bizarní, vytváří v interiéru neopakovatelný prostor.
Strop hlavní obytné místnosti graduje do trojúhelníkového světlíku a vytváří dramatický efekt.
Tmavé barvy, černý kov
„Klientka nás oslovila ve fázi hrubé stavby rekonstrukce, kterou procházel celý dům, a tedy i tato bytová jednotka. Původní dispozice byla upravena, ale ve chvíli, kdy se na nás klientka obrátila, už s ní nebylo možné hýbat. V bytě nebyly hotové žádné povrchy, hrubě byly udělány rozvody elektro. Klientka si přála interiér v nordickém stylu, preferovala tmavé barvy, použití černého kovu. Spolupráce byla upřímně řečeno trochu náročná, často jsme museli hledat nová a nová řešení, spousta rozhodnutí se časem měnila,” konstatuje architektka Jana Schnappel Hamrová.
Hlavním motivem rekonstrukce pražského bytu se stal korek
Podhled byl opatřen akustickými deskami ze sádrokartonu, které nejenže pomohly vytvořit akustickou pohodu v prostoru, zároveň ploše dodaly zajímavý jemný detail.
Celkové řešení interiéru bylo děláno v souladu s okolím objektu. Ten se nachází na okraji města, obklopeném lesy Českého krasu, takže nordický pocit člověk má i venku. V okolí jsou lesy, na podzim mlhavé, což se v interiéru odráží.
Architekti volili přírodní materiály, dřevo, dýhy, žulu, ocel, které s tímto prostředím dokonale ladí.
Převážně přírodní materiály
Byly voleny převážně přírodní materiály. Podlaha je dřevěná, kuchyně je navržena v kombinaci dýhy a žuly s kovovými detaily. Tak aby co nejvíce bylo vnější prostředí cítit i vevnitř.
Obývací pokoj negraduje televizní obrazovkou, ale zavěšeným tělesem ocelového krbu. Tmavé tóny byly vybrány proto, aby prostor zároveň působil útulně, jsou v kontrastu s lomenicí střechy, kterou nechají vyniknout.
„Důležitou roli v interiéru hraje osvětlení, a to jak samotná světelná tělesa, která byla tvarově vybíraná v geometrii souznící se střechou, tak samotné světlo, které má teplé tóny a podtrhuje již zmiňovanou unikátní geometrii.
Měli jsme obavu z akustiky prostoru vzhledem k tomu, že materiály a povrchy jsou vesměs tvrdé a tvar stropu velmi atypický. Při pobytu na stavbě se zdálo, že v hlavní obytné místnosti bude ozvěna. Proto jsme na jednu z šikmin nakonec dali perforovaný akustický sádrokarton, což se nakonec ukázalo jako zajímavý detail. Mohutná plocha získala díky perforaci drobnější měřítko,” doplňuje architektka.
Úložné prostory jsou situované do samostatných místností, u vstupu je prostorná šatna.
Kuchyně byla koncipovaná s jednou stěnou plných vysokých modulů, kam se vejde nejen kuchyňské vybavení. Ve spodním podlaží domu pod schody a vedle schodiště vznikly šatny k ložnicím.
Každý projekt má svá specifika a kouzlo
Každý z projektů má samozřejmě svá specifika a kouzlo. Na rekonstrukcích je skvělé, jak se při odstraňování nánosů z pozdějších období mnohdy objeví různé poklady – malby na stěnách, zajímavé materiály, kování a podobně.
Když se vše uvedené nakombinuje s moderními prvky, většinou vznikne velmi příjemný celek, který má atmosféru.
Uprostřed lesů vyrostl rodinný dům z konopného betonu
„Zařizování novostaveb je čistá práce, nic moc vás nepřekvapí. Pokud je to v developerských projektech, většinou máme trochu svázané ruce, co se smí a nesmí. Tam se naopak snažíme atmosféru nějak dostat.
Návrhy domů jsou taková královská disciplína, můžeme ovlivnit hodně věcí, od celkového fungování až po urbanistické návaznosti. To je pro architekta skvělá výzva, s tím samozřejmě ale přichází i mnohem větší odpovědnost. A celkově je proces mnohem delší a náročnější,” doplňuje architektka.
Dialog je důležitý
„Projekt snů? Projekt snů je takový, kde nám klient dá důvěru. To je strašně důležité, bez důvěry a vzájemné dobré komunikace se navrhuje velmi těžko a na výsledku je to pak hodně znát. Neznamená to, že neexistuje dialog, ten je naopak velmi potřebný, ale v určitou chvíli je dobré, když klient důvěřuje zkušenostem architekta. Často když si něco klient prosadí, něco, co nezapadá do celkovému konceptu, se právě koncept zbortí jako domeček z karet. A pak je zklamání na obou stranách,” poznamenává architektka.
Technické informace
- Architekt: Jana Schnappel Hamrová, studio Objectum
- Lokalita: Řevnice, střední Čechy
- Rok projektu: 2021
- Rok dokončení: 2022
Použité materiály
- Dřevěná podlaha, kuchyně dýha, laminát, žula.
- Většina nábytku včetně kuchyně byla dělaná na míru. Sofa je od firmy Furninova.
- Svítidla dodávala firma Hagos, byly použity značky Fabbian, Vesoi, Slamp, Aldo Bernardi.
- V koupelnách jsou keramické obklady, umyvadla Gravelli.