Článek
Se svými návrhy budoucí podoby nového letiště v Sydney soutěžilo na 40 architektonických subjektů z mnoha zemí světa, z nichž porota vybrala pět finalistů. Mezi nimi se pak prosadil právě návrh britských a australských architektů.
Letiště Western Sydney International ponese zároveň jméno Nancy-Bird Waltonové, známé australské letkyně a má vyrůst v oblasti známé jako Western Parkland City, což je nově se rozvíjející oblast.
Po vybudování letiště se má stát třetím významným dopravním uzlem Sydney. Podle současných odhadů by celé město, mj. právě i díky mohutnému rozvoji okolí letiště, mělo v roce 2040 dosáhnout počtu 9 milionů obyvatel.
Stavba letiště je rozložena do čtyř etap, přičemž po dokončení první fáze v roce 2026 by mělo být schopné odbavit 10 milionů pasažérů ročně. Po dokončení všech fází, v roce 2060 by letištěm mělo ročně projít 82 milionů pasažérů, čímž se patrně stane nejfrekventovanějším letištěm kontinentu.
Londýnské Okurce možná vyroste nový sourozenec jménem Tulipán
„Je nám ctí, že jsme byli vybráni pro tento úžasný projekt. Design je evolucí australské architektury minulosti, současnosti a budoucnosti. Čerpá inspiraci jak z tradičních architektonických prvků, jako je veranda, tak z přírodní krásy okolní buše,” sdělil k vítězství návrhu ředitel projektu ve studiu Zaha Hadid Architects Cristiano Ceccato.
„Design je inspirovaný unikátní místní flórou západního Sydney a zároveň i jedinečnou okolní krajinou. Tato místa, barvy a materiály byly začleněny do návrhu, aby projektu dodaly nezaměnitelnou regionální identitu,” doplňuje jeho slova šéf projektu za Cox Architecture David Holm.
Přes střechy čtyř mrakodrapů se potáhne jako had prosklená zimní zahrada
Tak, jak je pro obě studia příznačné, jejich návrh letiště vychází z principů trvalé udržitelnosti. Stavba v maximální míře využívá denního světla, přirozené ventilace a klade důraz na recyklaci vody.
Stavba je navržena jako energeticky efektivní a zároveň modulární. Její podoba je navržena tak, aby co nejlépe zapadla do okolní krajiny, jejíž základní a nejvýraznější tvary sama přejímá.
Ani jedno studio nepřichází k projektu bez zkušeností, obě mají na svém kontě realizace náročných dopravních uzlů ve velkých světových městech. Britské studio je podepsáno například pod nedávno otevřeným letištěm v Pekingu, Australané navrhovali například řešení nádraží Victoria Cross Station v Sydney.