Článek
Vzhled vrat do garáže můžeme sladit se střešní krytinou, s fasádou stavby včetně takových detailů, jakými jsou rámy oken, i s parapety a žaluziemi. Lamely jsou podle modelu vrat kladeny horizontálně či vertikálně, nabízejí imitaci dřeva, lesklého kovu i zrezivělého povrchu.
S ohledem na nečistoty je praktická světlá šedá a povrch lamel zvrásněný různě širokými drážkami.
Čemu věnovat pozornost při stavbě garáže a volbě garážových vrat |
---|
U garážových vrat rozhoduje design i bezpečnostní prvky |
Garážová vrata lze vybírat z celé řady typů, každý má své přednosti |
Garážová vrata potřebují různý prostor |
Pro vrata situovaná na jižní či jihozápadní straně objektu vybíráme raději světlé pastelové odstíny. Příliš tmavá barva totiž přitahuje sluneční svit, který dokáže lamely rozehřát do té míry, že se lehce prohnou a vrátí se do původního stavu až po ochlazení. Po delší době tento jev může negativně ovlivnit funkčnost vrat.
Velikost určuje norma
Rozměrům garáže se věnuje norma ČSN 73 6058 platná od roku 2011. Stanovuje hlavně minimální vzdálenosti vozidla od stěn, garážových vrat, případně od sousedních vozidel, která v garáži stojí.
Nejsnazší cestou ke zjištění potřebné velikosti garáže je zohlednit rozměry vozu/ů a k nim přičíst minimální vzdálenosti uvedené v normě.
Výrobci obecně doporučují postavit garáž o něco větší než jen dodržet minimální rozestupy dané normou. Získáme tak více místa pro pohyb a manipulaci s většími předměty např. při jejich nakládání do auta.
Garáže se zvětšují a jsou součástí domu
Norma se vztahuje i na parkování motocyklů v garáži, včetně rozestupů. Po obou stranách uvádí minimální vzdálenost od stěny vždy 50 cm. Orientační šířka motocyklu se přitom udává okolo 1,1 m, garáž by měla být ideálně více než 2 m široká.
Garážová vrata pro motocykly mohou být z hlediska šířky i o něco menší. Pro výšku stačí minimální rozměr 2 m.
Typy garážových vrat
Sekční model vrat je nejoblíbenějším řešením při výměně těch starých, zvláště chceme-li se vyhnout stavebním úpravám nebo je naše garáž ani neumožňuje. Jejich výhodou je úspora místa v šířce garáže, při otevření vyjíždějí pod strop.
Posuvná varianta splňuje funkci vrat i dveří. Nároky na stavební připravenost nejsou vysoké. Nesnižují průjezdní výšku otvoru. Otevíráme je podle potřeby pro průjezd auta, částečné otevření je určeno pro průchod osob.
Rolovací garážová vrata se rolují do boxu nad stavebním otvorem, hodí se pro malou garáž. V garáži využijeme prostor až po strop. Nevyžadují náročné stavební úpravy.
Moderní garážová vrata splní dokonale vaše představy
Dvoukřídlá garážová vrata náležejí ke klasice. Mohou mít odolný hliníkový rám, dají se vyrobit na míru i s určením, zda chceme mít kliku na pravé/levé straně.
Ovládání a bezpečnost
Většinu vrat lze plně automatizovat, ovládat dálkově a integrovat do chytrých systémů, např. Smart Home.
Existují i přijímače reagující otevřením vrat na probliknutí dálkovými světly. Vrata ovládneme také sejmutím určitého počtu otisků prstů na speciálním skeneru. Při výpadku elektrického proudu je však dobré vědět, jak vrata otevřeme ručně.
Pohony vrat bývají ošetřeny inteligentní technikou, při zaznamenání překážky okamžitě zastaví chod, čímž nás chrání před úrazem a automobil před poškozením.
Lamely mají mít ochranu proti sevření prstů, tažná lana a pružiny musí být jištěné.
Je-li garáž spojená s domem, pamatujeme i na certifikované bezpečnostní a zároveň protipožární dveře z garáže dovnitř domu.
Co říká norma |
---|
Ať už jde o menší vůz, nebo SUV, jeho šířka se pohybuje max. okolo 190 cm. Délka nepřesáhne 5 a výška 2 m. Od toho odvozujeme i velikost garáže. |
Mezi pevnou překážkou/stěnou a bokem vozidla na straně řidiče by měla být podle normy mezera min. 75 cm. U spolujezdce je minimum 40 cm. |
Optimální šířka garáže pro menší osobní vůz je 270 cm. Od konce a čela vozu stačí jen 25 cm, pro větší komfort se doporučuje více. |
Výška garáže se částečně odvozuje od min. výšky garážových vrat, tj. 2 m. Je-li vůz vyšší, musí být mezi ním a horní hranou vjezdu do garáže aspoň 20 cm. |
Parkuje-li v garáži více vozů vedle sebe, řídíme se rozměrem většího vozu a připočteme k němu mezeru min. 25 cm vpředu i vzadu, mezi nimi pak min. 1 m. K tomu se opět připočítávají mezery mezi stěnou a řidičem (75 cm) a stěnou a spolujezdcem (40 cm). |
Stojí-li auta za sebou, musí uživatel přičíst ještě min. dalších 50 cm — podle normy nejmenší rozestup mezi vozy, které takto v garáži stojí. |
Optimální rozměry vrat pro dvougaráž jsou výška aspoň 2 m, šířka (v závislosti na rozměrech vozů) mezi 4,6 až 5,2 m. |
Anketa
Napište nám
Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?
Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.