Hlavní obsah

Budoucnost motorů: 1,6 litru se 400 koňmi

Automobilky stojí na místě, nic je nenutí vyvíjet, jít stále dál a hledat nová řešení. To je podle Christiana von Koenigsegga důvod, proč už dnes není standardem litrový motor o výkonu 250 koní (186 kW).

Foto: Mercedes-Benz

Zkušebna motoru (ilustrační foto)

Článek

Kdyby tohle řekl nějaký Head of… čehokoliv v jakékoliv firmě, mohli bychom se spíš zasmát a klidně zase rychle skočit na další stránku zpráv. Jenže tohle jsou slova člověka, který už dokázal, že kde je vůle, tam je cesta. Christian von Koenigsegg, majitel stejnojmenné firmy Koenigsegg, vyrábějící jedny z nejrychlejších aut světa, plánuje postavit motor, který by měl objem 1,6 litru a výkon kolem 400 koní (298 kW). Můžeme mu to nevěřit?

Koenigsegg říká, že automobilky dnes nic nenutí k dalšímu vývoji a zkoušení nového a hlavně k zavádění inovací do výroby, protože ani konkurence je k tomu netlačí. A tak tu máme stále stejné motory se stejnými chybami, problémy a malým výkonem.

Přitom prý stačí investovat do technologií. Kupříkladu nasadit do motorů kované písty a vačky. Ano, je to pekelně drahé, ale v hromadné výrobě by se cena lehce rozpustila. Podle Koenigsegga by jeho motor takové písty měl mít. Také by měl mít extrémně malé vrtání válců, ale zato velmi dlouhý zdvih. To pomůže omezit tepelné ztráty motoru. Když připočteme technologii FreeValve, tedy ovládání ventilů bez vaček, zvýší se účinnost motoru o další 3-4 procenta.

Pokud chcete vědět více o motoru s technikou FreeValve, tak jsme o ní psali v rámci představení vozu Quoros na pekingském autosalonu. [celá zpráva]

A jak by se z tak malého objemu dostal tak velký výkon? Samozřejmě přeplňováním. Ovšem nebylo by to elektricky poháněným turbem. Tato technika je příliš těžká a složitá, než aby byla dnes využitelná. Prý se vše dá udělat mnohem jednodušeji. Bohužel už nespecifikoval jak. Ale těšme se, až to Christian von Koenigsegg přenese opět ze slov do reality. Stejně jako FreeValve.

Související témata:

Výběr článků

Načítám