Článek
Novinky v motorizacích tento týden nekončí. Ford představil nový diesel, kterým chce změnit náhled na naftu. [celá zpráva]
Společnost Koenigsegg se vydala jinou cestou a zaměřila se na bezvačkový agregát. [celá zpráva]
A nyní je tu další novinka. Jde o avizovanou patnáctistovku pro vozy koncernu VW, která nahradí všechny benzínové agregáty s objemy 1,4 a 1,6 litru a možná padnou i osmnáctistovky.
Dvě zásadní inovace
Jmenuje se 1,5 TSI Evo EA 211, a jde tedy o zážehovou verzi. Hlavní inovace tu jsou dvě. Především je tu aplikováno turbodmychadlo s variabilním nastavením lopatek. Druhou je použití takzvaného Millerova cyklu, kdy se upravuje spalovací proces tak, že se zvyšuje kompresní poměr ve válcích až k hodnotě blížící se turbodieselovým motorům. Zde to je 12,5 : 1.
S tímto přišla Mazda, která dnes velmi úspěšně provozuje nikoli maloobjemové motory, ale naopak zvyšuje objemy válců na a nad dva litry a bez přeplňování. Spotřeba paliva a emise se přitom pohybují na velmi nízkých hodnotách.
Z dalších technických zajímavostí bychom měli vyjmenovat zvýšení vstřikovacích tlaků až na 350 barů, deaktivace válců za jízdy, variabilní olejové čerpadlo či potažení ložisek polymery. Posledně jmenovaná úprava umožnila použití oleje s ještě nižší viskozitou SAE 0W20.
Potvrzených 150 koní
Motory by měly nabízet výkony 96 kW (130 koní) a 110 kW (150 koní). Točivý moment 200 Nm, by měl u nejslabší verze vrcholit ve 1300 ot./min. Později by snad měl přijít do výroby i agregát s výkonem 130 kW (177 koní), který právě nahradí osmnáctistovku.
O konkrétních úsporách paliva apod. zatím Volkswagen mlčí. Říká, že proti čtrnáctistovce by měl být o 10 % úspornější, ale nevíme s jakým výkonem a v jakém autě.
V přípravě jsou i verze spalující bioethanol, CNG a hybridy. Ještě tento rok by měl být představen i turbodieselový motor stejného objemu.