Článek
Pána jménem Koenigsegg asi nemusíme dlouze představovat – vlastník stejnojmenné automobilky, která vyrábí jedny z nejrychlejších a technicky nejvypiplanějších aut světa. A tento muž už minulý rok oznámil založení společnosti FreeValve, dceřiné společnosti Koenigseggu, která začala vyvíjet motor bez použití vaček.
Výsledek vidíte tady. Proč ve voze Qoros? Protože tahle firma do vývoje nalila také nějaký kapitál a chce být lídrem v technických inovacích v čínském autoprůmyslu. A navíc ten motor není žádný dvanáctiválec se šesti litry. Je to čtyřválec o objemu 1,6 litru, který se výborně hodí právě do rodinného hatchbacku.
Jak se tedy takový motor ovládá, když nemá vačky? Každý ventil je totiž zdvihán speciálními pneumaticko-hydraulickými zdvihátky. Samozřejmě elektronicky ovládanými. Jaká je výhoda? Ta nezřejmá i tomu, kdo do aut úplně nedělá. Otevření a zavření ventilů se neděje v celém rozsahu otáček, teplot a zatížení stejně. Mění se a během jednoho cyklu se mohou ventily otevřít a zavřít klidně několikrát. V neposlední řadě je tu použito nepřímé, tedy spolehlivější vstřikování benzínu.
Výhod to má hned několik. Například zvýšení výkonu proti standardní koncepci o 45 %, točivého momentu o 47 % a snížení spotřeby paliva. V zahřátém stavu je to -15 %, u studeného agregátu prý dokonce -30 %. Další výhodou je snížení zástavbové části motoru, jeho odlehčení, snížení hmotnosti a těžiště a také lepší zvuk.
O nedostatcích se nikdo nezmiňoval a motor bohužel není zastavěn v žádném sériovém modelu, aby bylo možné jej vyzkoušet.