Hlavní obsah

BMW má první ostrá SUV střední třídy. X3 a X4 nabídnou díky divizi M až 510 koní

Právo, laz

Plnotučných modelů od divize Motorsport je zase o něco více. Přesněji o dvě střední SUV. Kúru podstoupila X3 a X4. Za svůj název si přidala ikonické písmeno a na stovce jsou za pět sekund.

BMW X3 M CompetitionVideo: BMW

Článek

Když před lety přišla dvojice SUV X5 a X6 s verzí M, ortodoxní fanoušci byli pěkně naštvaní. Něco takového tu totiž dosud nebylo. Nyní se tento trend posouvá i o třídu výš. Tohle je první BMW X3 M a X4 M v historii. Konkurent pro vozy jako Mercedes-AMG GLC 63 či Jaguar F-Pace SVR si musí vystačit s šestiválcem, ovšem nově vyvinutým.

Třílitrový řadový šestiválec s jedním dvoukomorovým turbodmychadlem není příbuzným ostré, až polozávodní jednotky S55, kterou znáte z vozů jako M2 Competition, M3 či M4. Jedná se o vylepšený motor s kódem B58, který se nyní nazývá S58. Je trochu civilizovanější, příbuzný s běžnými třílitry a známý třeba z první M2. Ovšem po pořádném tréninku od divize M mu rozhodně výkon nechybí. Ve standardní verzi má 480 koňských sil, ve verzích Competition, které se zároveň představují pro oba modely, pak až 510 koní.

Foto: BMW 4x

BMW se rozhodlo uvést oba modely najednou

Spřažen s osmistupňovou samočinnou převodovkou umí svých 600 Nm přenést na všechna čtyři kola. Na výběr jsou režimy 4WD a 4WD Sport s větší preferencí zadní nápravy. To znamená jen 4,1 sekund z nuly na stovku, které verze Competition potřebuje na rozdíl od o desetinu horšího času standardní varianty. A s paketem M Driver můžete uhánět až 284 kilometrů za hodinu.

Aby automobilka dostatečně oddělila novinku od verzí divize M Performance, tedy M40d a M40i, dostala pravověrná „emka” černou masku chladiče a zrcátka spolu s agresivnějším bodykitem a většími dvaceti- až jednadvacetipalcovými koly. Uvnitř najdete jiná sedadla, dekory a volič převodovky z M5.

Foto: BMW

Emkové modely se liší kompletním bodykitem

O zvládnutí hmoty a výkonu se postarají adaptivní tlumiče spolu s aktivními stabilizátory. Odvrtávané, vnitřně chlazené brzdové kotouče mají průměr 395 milimetrů vpředu a 370 milimetrů vzadu. Plovoucí konstrukce odvozená od závodních vozů kombinuje lité brzdové kotouče s hliníkovými středy. Výroba obou aut začíná v květnu letošního roku.

Foto: BMW

Výfuk má čtyři koncovky a aktivní klapku

Foto: BMW

V interiéru najdete jiná sedadla a volič převodovky

Související témata:

Výběr článků

Načítám