Článek
Tříbodový pás používaný dodnes zkonstruoval Švéd Nils Bohlin a poprvé jej použila švédská automobilka Volvo v roce 1959. Poprvé v modelech Volvo Amazon (120) a PV 544 určených pro severský trh. Volvo nabídlo patentovaný systém i dalším automobilkám, a tříbodové bezpečnostní pásy se tak postupně rozšířily po celém světě.
Claghornův bezpečnostní pás byl vybaven háčky, které měly zachytit osoby k pevnému předmětu. Na přelomu 19. a 20. století začaly být pásy používány i v automobilech jako bezpečnostní opatření proti vypadnutí pasažérů na hrbolatých cestách. Bohlinův systém se skládá z bederního a diagonálního pásu a má geometrii tvaru písmene V. Dodnes je odborníky považován za nejdůležitější bezpečnostní prvek v automobilu.
Inženýr Nils Bohlin se narodil v roce 1920 ve švédském Härnösandu. Svou kariéru zahájil v roce 1942 jako letecký inženýr ve firmě Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB). V roce 1955 byl pověřen vývojem vystřelovacích sedaček a dalších systémů pro bezpečnost pilotů. Paradoxně se Bohlin zajímal také o přesný opak předmětu svého výzkumu – o to, jak pro tělo zajistit maximální bezpečnost při extrémním zpomalení. V roce 1958 nastoupil Nils Bohlin do pozice bezpečnostního konstruktéra ve společnosti Volvo, kam ho přivedl tehdejší prezident firmy Gunnar Engellau.
Pásy používejte i vzadu
Technickou novinkou 21. století jsou nafukovací bezpečnostní pásy. Ty se instalují výhradně na zadní sedadla. Jejich účelem je zmírnit poranění hlavy, krku a hrudníku. Vepředu nafukovací vaky v pásech nebudou, protože zde chrání posádku při čelním nárazu běžné airbagy.
Technologii nabízí Mercedes a Ford. Airbag v zadním pásu byl poprvé uveden na trh v americkém Fordu Explorer modelového roku 2011. Objednává si ji přibližně 40 procent zákazníků. [celá zpráva]
Použití bezpečnostních pásů by mělo být pro řidiče naprostou samozřejmostí. Výšku pásu si nastavte dle typu vaší postavy, aby vás neškrtil, ale procházel přes rameno. Důležité je, aby byli připoutáni všichni cestující, tedy i ti, co jedou vzadu. Volvo uvádí, že cestující na zadních sedadlech jsou při nárazu vrženi vpřed silou 3000–5000 kg, a riskují tak závažné poranění sebe i osob sedících vepředu.
Poutat pásem by se měly i těhotné řidičky. [celá zpráva]