Článek
Při koupi vysněného bydlení dají zájemci nejvíce na první dojem, který získají z fotografií v inzerátu nebo při osobní prohlídce domu či bytu. S touto tezí je proto dobré pracovat.
Platí totiž, že čím atraktivnější jsou fotky, tím větší je zájem o prohlídky. Dobře nafocené nemovitosti se prodávají až pětkrát rychleji.
„Vůbec největší úspěch mají byty, které vypadají na fotkách jako hotelové pokoje. Zařízené, ale univerzálně: bez osobních věcí, rodinných fotek nebo výstředních detailů,” popisuje Vladimír Zuzák, ředitel Maxima Reality.
Navíc, dobrý dojem zvedá i cenu. „Z našich zkušeností vyplývá, že byty, na kterých zapracovali designéři, se prodávají až o 15 procent dráž,” říká Vladimír Zuzák. Takže zapracovat před prodejem na úpravách bytu, tedy takzvaném home stagingu, se rozhodně vyplatí.
Proč se styling vyplatí
„Tajemství home stagingu a celá ta věda okolo něj spočívá v nalezení balancu mezi tím, aby prostor vypadal útulně a zabydleně, ale zároveň aby poskytoval potenciálnímu kupci dostatek prostoru pro jeho fantazii a jeho osobní vkus,” popisuje Petr Podlešák, manažer RE/MAX Alfa. Jinými slovy, věci vaší denní potřeby nesmějí zůstat na očích.
Před focením se tak nevyhnete radikálnímu úklidu. Začněte tím, že uložíte co nejvíc osobních věcí do sklepa, aby se interiér odlehčil. Schovejte kabáty a boty, ukliďte šampony, mýdla a ručníky. Kuchyňskou linku nechte prázdnou.
Do skříně dejte i drobné spotřebiče, jako jsou varná konvice, toustovač nebo mixér. Hračky nechejte výhradně v dětském pokoji.
Teď máte úplný základ. A lze začít s úpravami interiéru. Pustit se do toho můžete sami, nebo můžete využít služeb profesionálů, tedy designéra či home stagera, tedy člověka, který se zabývá právě jen home stagingem. Že by to přišlo draze, není tak docela pravda.
Často stačí jen drobné doplňky
„Dobrý home stager si někdy vystačí s věcmi, které už v nemovitosti jsou. Jen trochu upraví či přeskládá nábytek, odstraní nepořádek, který působí rušivě, a provede několik dobře cílených úprav v podobě dekorací, které si přiveze a po prodeji zase odveze,” popisuje Petr Podlešák.
Drobnosti, jako je květina na parapetu, pěkná lampa, vkusný polštářek či přehoz na postel, totiž dodají interiéru potřebný šmrnc a kouzlo.
Když ale půjde třeba o dům, který je po desítkách let zavalen haraburdím, bude to chtít víc. „V takovém případě jako součást home stagingu provádíme odvoz všeho nepotřebného, co by kupující mohlo odrazovat,” doplňuje Petr Podlešák.
Samozřejmě jsou i složitější home stagingové úpravy, které mohou stát i několik desítek tisíc. Dokonce se provádí třeba i malování a drobné rekonstrukce. Tam už ale stojí za to se opravdu poradit s odborníky, zda se taková investice vyplatí, abyste se nepouštěli do zbytečných výdajů.