Článek
GM prodalo v minulém roce celkem 9 369 524 vozidel, přičemž Toyota přiznala 9,37 miliónů vozidel. Proto tento rok skončil patrně remízou, se kterou mohou být obě společnosti zatím velmi spokojeni. Toyota by sice jistě ráda počítala s prvním místem, ale bývalý prezident Toyoty Šoičiró Tojoda agenturám řekl, že pozice jedničky je pomíjivá a pro značku nic neznamená.
General Motors tak pozici světové jedničky uhájilo i přes velký nápor japonského konkurenta. Po 76 let vede žebříček a podle analytiků to bude pravděpodobně poslední rok, kdy se GM na tomto místě udrží.
Dále čtěte: |
---|
Toyota zvýšila prodeje, možná má světové prvenství |
Za rok bude mít Toyota o dva hybridy víc |
Toyota v USA sesadila Ford z druhé příčky v prodejích |
Toyota iQ |
Nepomůže ani nárůst prodejů, které GM letos dokázala. Velké prodeje mimo USA a Kanadu totiž dopomohly ke zvýšení prodejů o tři procenta, což je velmi dobrý výsledek jinak finančně slabé skupiny. Již dříve GM oznámil, že jeho evropská divize loni zvýšila prodej o devět procent na rekordních 2,182 miliónu vozů. Firmě pomohla vyšší poptávka v Británii, Itálii, Řecku, Rusku a na Ukrajině. Úspěšný rok měl GM i v Číně, kde jeho odbyt vzrostl o 18,5 procenta na rekordních 1,03 miliónu.
General Motors však poslední dva roky podstoupilo silnou „odtučňovací kúru“, kdy firma zavřela 12 výrobních závodů v USA a propustilo asi 30 000 zaměstnanců. V následujících měsících bude zavírání fabrik i propouštění pokračovat. Hovoří se o dalších 15 000 pracovních místech a dalších třech továrnách.
Toyota již příští rok jedničkou
Nikdo však nepochybuje, že Toyota se v příštím roce vypne k ještě větší produkci a překoná prozatímní rekord GM z roku 1978 - 9,55 miliónu vozidel. K tomu jí má dopomoci i výroba velmi levného vozu, jenž začne v Číně a Indii na konci roku 2008. Zvyšují se také prodeje její dceřiné společnosti Lexus, která se už etablovala i na evropském trhu a její prodeje (i když v součtu koncernu stále malé) se za letošní rok znásobily.
Toyota chce v dalších letech změnit svou politiku výroby a přesunout svou pozornost na ekologicky šetrná auta. Už za rok by měla představit hned dvojici nových hybridů, ve vývoji jsou malé přeplňované agregáty s nízkou spotřebou, velmi čisté turbodiesely a pracuje se i na dalších technologiích, jako jsou palivové články.
Hlavním představitelem malého a ekologického dopravního prostředku bude vůz na bázi konceptu Toyota iQ. Jeho konstrukce se však z důvodů stále příliš vysoké ceny pozdržela a značka jej uvede asi až příští rok.