Hlavní obsah

Japonská Toyota loni zvýšila prodej a možná má světové prvenství

Japonská automobilka Toyota loni celosvětově prodala rekordních 9,37 miliónu vozidel, meziročně o šest procent více, a její boj o světové prvenství je tak těsný. Americký rival General Motors loňská čísla ještě nezveřejnil, ale první odhady jeho prodeje uvádějí 9,3 miliónu vozů.

Článek

O první příčku světového prodeje aut by tak americká společnost přišla po více než sedmi dekádách.

Toyotě roste prodej vozů díky příznivé spotřebě, například u sedanu Camry či vozu Prius s hybridním pohonem. Popularita těchto modelů šla nahoru s dramaticky rostoucími cenami ropy a pohonných hmot.

Detroitský General Motors své světové prvenství usilovně bránil a posiloval svou pozici na zahraničních trzích, protože v USA mu odbyt slábne právě kvůli konkurenci úsporných japonských vozů. Přesto si celosvětově možná ještě první pozici, kterou měl po 76 let, udržel.

Za prvních devět měsíců roku byl GM na špici s těsným náskokem. Prodal 7,06 miliónu aut, zatímco Toyota 7,05 miliónu.

Dříve nebo později první bude určitě

Mnozí analytici ale říkají, že je jen otázka času, kdy Toyota za sebou GM nechá a stane se v prodeji aut světovou jedničkou. Japonský koncern nad GM již roky vítězí v rentabilitě díky solidnímu odbytu, zatímco General Motors bojoval se ztrátami, zavíral továrny a propouštěl.

Manažeři Toyoty opakovaně shazují otázky na světové prvenství ze stolu. Někteří představitelé koncernu sami připouštějí, že jsou kvůli převzetí pozice světové jedničky nervózní. Nechtějí totiž vyvolat vzpomínky na protijaponské nálady z 80. a 90. let, kdy byli Japonci obviňováni z toho, že připravují Američany o pracovní místa.

Že se Toyota stala světovou jedničkou, odmítl i Šoičiró Tojoda, bývalý prezident Toyoty z rodiny jejího zakladatele. "Nejsme číslem jedna," řekl stroze agentuře AP s tím, že je taková pozice pomíjivá a že pro podnik příliš neznamená.

Nejen první, ale i nejziskovější

V zahraničí Toyota a automobilky z její skupiny loni prodaly 7,1 miliónu aut, což je meziročně o desetinu více. V samotném Japonsku ale odbyt klesl o čtyři procenta na 2,26 miliónu vozů. V údajích jsou také čísla od výrobce nákladních vozů Hino Motors a specialisty na malé vozy Daihatsu Motor.

Toyota již amerického rivala předstihla ve většině klíčových měřítek, například v tržní hodnotě, ziskovosti i výrobě. Minulý měsíc Toyota oznámila, že loňskou produkci celé skupiny odhaduje na 9,51 miliónu vozů, zatímco GM si tipuje zhruba 9,26 miliónu.

Toyota také potvrdila předchozí cíl, že chce v letošním roce zvýšit odbyt na 9,85 milionu aut. Překonala by tím rekord všech dob 9,55 milionu z roku 1978, který patří rivalu GM.

Související témata:

Výběr článků

Načítám