Článek
BMW X5 patří spolu s dalšími SUV značenými velkým X na začátku k nejprodávanějším modelům BMW. Nedávno jsem psal své dojmy z trojkové řady s tím, že se jedná o stavební kámen bavorské značky, dnes už je důležitější spíše úspěch tohoto auta, X5. Alespoň u nás a na trzích na východ od České republiky.
X5 už je tu ve čtvrté generaci a už jde o auto všem notoricky známé. O model, který už si drží některé své tradice a základní tvary, směřování. Minulý rok navíc nastartovalo novou éru BMW. Právě designové vlny, se kterými se pojí i rozdílné architektury interiéru a multimédií, se u BMW mění pravidelně. Zajímavé u X5 je, že vlastně přeskočila ideu, na které je postavena nová řada 5 a nabízí nový styl s ostřejšími hranami, stejně jako nová řada 3, 8 nebo třeba Z4.
Malé velké ledvinky
Možná se ti, kteří při příchodu nové X5 loni hořekovali nad velkými ledvinkami, tedy maskou chladiče klasického tvaru, dnes svým slovům pousmějí. A to v kontextu s tím, co přišlo poté v rámci X7 a faceliftované řady 7. Ani já si nejsem u těchto dvou obřích nozder úplně jistý, zato u X5 tvrdím, že tam skvěle sedí.
Design je celkově velmi vyvážený, četné prolisy rozbíjejí velkou hmotu a kola jsou dostatečně velká v celkovém průměru na to, aby auto pod tou celou hmotou nevypadalo jako nákupní košík. Zezadu mi pak připomíná Jeep Grand Cherokee, ale to už je subjektivní dojem. Protože celkově se za mě jedná o nejhezčí X5 dosud, a jedno z nejhezčích aut této třídy celkově.
Přesuňme se do interiéru. Jak už jsem zmínil, X5 přeskočila jednu vlnu, aby naskočila jako první do té nové. Společnými jmenovateli jsou například nový infotainment ID7, ovládání ventilace mezi výdechy nebo celkově hranatější design palubní desky a jednotlivých prvků.
Právě infotainment je docela složitou otázkou. Stále totiž podle mého platí, že je BMW v multimédiích na vrcholu co se intuitivnosti, grafiky, nabízených funkcí nebo rychlosti odezvy týče. Avšak předchozí poslední generace iDrive byla tak skvělá, že se mi s ní žilo lépe. Ovládání je tu stále jak dotykově, tak i ovladačem na středovém tunelu.
Ovšem je znát, že nová verze uživatele více láká na ovládání dotekem či hlasem, navíc menu už není tak jednoduché, jako tomu bylo dříve. Ideově je to trošku blíže široce konfigurovatelnému Androidu než k prostému, ale geniálně jednoduchému iOS. Pokud vám tedy přirovnáním k mobilním platformám pomohu.
Co se týče prostornosti, nepřekvapí, že X5 nabídne i dospělým cestujícím místa více než dostatek v obou řadách. V podélném prostoru však na nový Mercedes GLE mírně ztrácí. Možná i kvůli tomu, že řidič má defaultní pozici za volantem o něco nižší, s nataženýma nohama.
Pokud bych měl vnitřek X5 shrnout celkově, určitě se podařilo odbourat lehce zaostávající detaily minulé generace a zbavit se tak posledních kousků určité lacinosti. Kvalita provedení a důraz na ten detail, který tvoří luxusní celek, jsou tu vážně povedené.
Lehce rozdílné charaktery
BMW u větších aut snad už tradičně nabízí rovnou tři verze řadového šestiválcového dieselu. Testované 30d je základní variantou. Nad ním stojí ještě 40d se dvěma turbodmychadly a čtyřturbové M50d. Obecně platí, že s vyšším výkonem u tohoto motoru lehce klesá míra kultivovanosti. 30d se tak zdá být nejtišší a nejsametovější.
Nepřekvapí tak, že celkově jde o skvělý motor. Nebojí se otáček, přitom má dost síly i ve spodních patrech - 620 Nm je jako základ vážně dost. Spojení s převodovkou je opět dokonalé a znovu se mi nestalo, že by software nevhodně zařadil nebo snad cuknul. Navíc můžete až zázračně kombinovaně jezdit i pod sedm litrů na sto kilometrů. Tohle pohonné ústrojí vážně chcete, a pokud často vyloženě nepospícháte, připlácet si za výkonnější verze není nutné.
Nová X5 staví na modulární platformě CLAR, což umožňuje pár změn. V čele s tím, že poprvé nabídne vzduchové odpružení na obou nápravách. Před tímto vozem jsem jezdil s jiným exemplářem s klasickým odpružením, a i když jsem byl fascinován tím, jak auto reaguje a chová se v zatáčkách, špetku pohodlí navíc bych u rodinného dostavníku ocenil.
Právě to však nabídne příplatkové vzduchové odpružení. Naladěné je velmi dobře, zvládá i ostré nerovnosti a nenechá těžká kola zapadat a zakopávat - s tím mívají systémy se vzduchovými měchy problémy.
Důležité je, že volbou vzduchového podvozku nepřijdete o ovladatelnost a čitelnost X5. Ta sice není převlečeným sporťákem jako Porsche Cayenne, ale pospíchat vám dovolí. Díky stabilitě v oblouku si pak BMW mohlo dovolit využít typického nastavení pohonu všech kol xDrive - tedy preferenci zadních kol, co se distribuce výkonu týče. Pokud povolíte uzdy stabilizace do režimu Traction, můžete kouzlit zcela samozřejmě a přirozeně pěkné powerslidy.
Se vzduchovými měchy se váže ještě jedna funkce. Díky tomu, že lze měnit světlou výšku, dává poprvé smysl takzvaný terénní paket. Můžete vybírat z několika přednastavených režimů pro různé terénní povrchy. V rámci paketu je i uzávěrka zadního diferenciálu. Díky pokročilé elektronice se X5 vyškrábe leckde, limitem budiž hlavně zadní převis.
Závěr
Ne vždy je pochvalou, pokud řeknu, že se BMW rozhodlo vzít něco z vlastností konkurenčních aut. Faktem ale je, že X5 nikdy nebyla tak elegantní na pohled, pohodlná, uvnitř nebudila tak luxusní dojem a v lehkém až středním terénu toho nikdy nedokázala tolik.
Přitom má stále svůj charakter a umí zvládat rychlé jízdní tempo s grácií. Má navíc famózní pohonné ústrojí, zejména v tomto případě. A pokud z nějakého důvodu chcete více výkonu a ještě schopnější nastavení podvozku, co se sportovních jízdních vlastností týče, vřele doporučuji verzi M50d s klasickými pružinami a aktivními stabilizátory. Jen obětujete trochu akustického a faktického komfortu.
Celkově je nová X5 opravdu povedené auto. Bavorští si za to nechávají dost zaplatit, zejména pokud se na chvíli zasníte u konfigurátoru... Přesto si myslím, že tohle auto se bude prodávat jako ještě teplejší housky, než tomu bylo doposud.
BMW X5 30d xDrive | |
---|---|
Motor: | 2993 ccm, řadový vznětový šestiválec, turbo |
Max. výkon: | 195 kW (265 k) při 4000 ot./min |
Max. točivý moment: | 620 N.m při 2000-2500 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová samočinná |
0–100 km/h: | 6,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 230 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6 l/100 km |
Provozní hmotnost: | 2185 kg |
Délka x šířka x výška: | 4922 x 2004 x 1745 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 650 l |
Poháněná náprava: | obě |
Základní cena: | 1 809 600 Kč (30d xDrive) |
Základní cena testované verze: | 1 809 600 Kč |
Cena testovaného vozu: | 2 830 858 Kč |