Článek
Když jsem téměř přesně před rokem jezdil s Eclipsem Cross, tehdy relativní novinkou, přišel jsem na to, že i přes rouhání v názvu je to vážně povedené auto. Čtyřkolka fungovala ve sněhu, jak měla, ale k fungování bezestupňové převodovky CVT jsem měl výhrady.
Zejména proto, že pokud jsem jel ve městě do kopce, permanentně motor podtáčela. A když jsem přidal trochu víc, záhy sahala k virtuálním převodovým stupňům a tak negovala svou jedinou výhodu, a sice schopnost udržet motor v ideálních otáčkách.
Letos jsem dostal příležitost se projet s Eclipsem Cross s druhou nabízenou převodovkou – šestistupňovým manuálem. Vyzkoušel jsem si ho na několika stovkách kilometrů cestou do rakouských Alp.
Zvenčí i zevnitř je vůz až na nápis na kapotě totožný s tím loňským, dokonce i lak karoserie je stejný – a pořád slušivý. Stále nicméně nemůžu přijít na chuť trochu příliš hranaté zádi.
V kabině je největší odlišností samozřejmě řadicí páka, ale také si všimněte manuální ruční brzdy. Volant se stále příjemně drží, panel klimatizace má stále příjemnou haptickou odezvu, ale trochu malá tlačítka, a abych dosáhl na ovládání oken, musím pořád nepřirozeně vytočit levé zápěstí.
S řadící pákou se pracuje perfektně
To nejdůležitější na tomhle autě je ale řadicí páka, a ta padne do ruky skvěle. Má poměrně dlouhé dráhy a v jejím chodu cítím trochu „offroaďáctví“, jako ve vloni testovaném ASX. Pracuje se s ní ale opravdu skvěle, kvalty zapadají krásně a řadit je radost.
A dělat to budete muset. Patnáctistovka pod kapotou není vyloženě slabá, ale – třebaže to je turbomotor – potřebuje otáčky, aby s autem hýbala. Dokud nechcete zrychlovat, můžete bez problému jezdit okolo dvou tisíc otáček, ale pro předjíždění je třeba nejméně o kvalt, spíše o dva podřadit, jinak vůz nabírá rychlost jen neochotně.
Pozoruhodné je také spárování plynu se spojkou. Při manévrech na parkovišti je potřeba oba pedály obsluhovat opravdu citlivě, jinak reálně hrozí riziko, že vám motor zhasne – anebo bude ječet v příliš vysokých otáčkách a vy budete zbytečně pálit spojkovou lamelu. Zpočátku jsem si myslel, že to je mnou, že jsem prostě nemehlo, ale ostatní účastníci onoho zájezdu, také motorističtí novináři, na tom jsou podobně.
Protože tentokrát neřídím vždy já, zkouším na dlouhé trase i sedadlo spolujezdce. Třebaže je stejné jako to řidičovo, nedokážu si v něm najít dlouhodobě pohodlnou polohu. Zčásti kvůli jinému tvarování obložení středového tunelu na každé straně - do levého kolene mě tu nepříjemně tlačí, zatímco zpoza volantu si mé pravé koleno ničeho takového nevšímá.
Jak jste si jistě všimli, „můj“ Eclipse Cross byl tentokrát vybaven střešním boxem. Tenhle prvek příslušenství dokáže spotřebu paliva zvednout klidně i o litr na 100 km. Průměr mé velmi svižné cesty do Rakouska s „rakví“ byl 9 litrů na 100 km, o půl litru více, než za kolik jsem vloni jezdil s CVT bez boxu.
Každý „špajz“ má své klady i zápory
Je tedy možné jasně říci, jestli je manuál lepší CVT, nebo jestli to je naopak? Obávám se, že nikoliv. Na jednu převodovku potřebujete ohromné množství citu v nohách, druhá zase motor velmi často podtáčí – každé se musíte nějak přizpůsobit, přivyknout jí. A spotřebu kvůli střešnímu boxu přímo srovnat nejde.
Eclipse Cross s manuálem jsem dostal také s pohonem pouze přední nápravy. Přestože jsem projížděl místy, kde bych čtyřkolku zužitkoval, přední pohon mi stačil.
Kterou převodovku bych si v tomto autě vybral do vlastní garáže? Šel bych na to z druhé strany – mám rád auta s pohonem všech kol. A protože manuál se čtyřkolkou v nabídce není, Mitsubishi rozhodlo za mě. Pokud vám ale stačí pohon jedné nápravy, manuál rozhodně nezavrhujte.
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 T MIVEC 2WD 6M/T | |
---|---|
Motor: | 1 499 ccm, zážehový řadový čtyřválec, turbo |
Nejvyšší výkon: | 120 kW (163 k) při 5 500 ot./min |
Nejvyšší točivý moment: | 250 Nm při 2 400–4 500 ot./min |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Zrychlení na 100 km/h: | 9,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 205 km/h |
Provozní hmotnost: | 1 500 kg |
Kombinovaná spotřeba: | 6,7 l/100 km |
Délka x šířka x výška: | 4 405 x 1 805 x 1 685 mm |
Poháněná náprava: | přední |
Standardní objem zavazadelníku: | 531 l |
Základní cena: | 549 650 Kč |