Hlavní obsah

Honda připravuje motor s proměnným objemem válců

Proměnný objem válců v motoru? To je sen mnoha značek. Jet na malý objem tam, kde není zapotřebí využívat točivého momentu a výkonu, střední třeba ve městech při rozjezdech a velký objem, když je zapotřebí hodně síly… Honda na tom pracuje.

Foto: Honda

Motor Honda

Článek

Kdo tohle přečetl, jistě marně přemýšlí, jak to udělat? Známe motory s proměnným kompresním poměrem, ale to jsou jen zkušební agregáty na měření oktanového čísla benzínů. Také Mercedes-Benz kdysi laboroval se systémem jakéhosi proměnného objemu válců, ale byl to jen takový slepý výstřel.

Honda si nechala patentovat zvláštní systém, který vlastně neustále bude vláčet hromadu nepotřebného železa. Jde totiž o to, že každý válec má rozdílný zdvih, a tedy i objem válců. Postupným vypínáním jednotlivých válců, což je dnes už prakticky technologický standard, by došlo vlastně ke změně objemu, a tedy i rozdílným vlastnostem – výkonu, točivému momentu, otáčkám apod. Nákresy ukazují, že se jedná o systém, který je rozpracován pro tří, čtyř i šestiválce. Bohužel bližší informace nejsou známé.

Uvidíme, zda se tento nápad někdy ujme a nějaký takový motor představí alespoň jako koncept. Těžko říct. Sama Honda už dávno sama zavrhla vylepšený systém variabilního časování ventilů A-VTEC jako příliš složitý, takže je otázka, jak moc složité je ukočírovat čtyři různé válce s různými časy zapálení, silami na klikovku apod…

Související témata:

Výběr článků

Načítám