Hlavní obsah

Vytažena další těla pasažérů airbusu, vyšetřovatelé se zaměří na rychloměry

Brazilské námořnictvo vytáhlo těla dalších tří pasažérů letadla Air France, které se zřítilo v pondělí 1. června do Atlantiku během letu z brazilského Rio de Janeira do Paříže. Další těla nalezlo podle mluvčí brazilské letectvo. Nyní do oblasti směřují další lodě, které mají vytahovat z oceánu ostatky obětí. Vyšetřovatelé pondělní havárie se prý zaměří na poruchové rychloměry, které jsou jedním z vysvětlení celého neštěstí.

Foto: Reuters

Brazilští vojenští letci hledají oběti leteckého neštěstí.

Článek

Těla brazilské letectvo objevilo ve vzdálenosti asi 1200 kilometrů severovýchodně od pobřeží Brazílie. Zatím není zřejmé, zda se jedná o muže či ženy. O stavu, v jakém se těla nacházejí, nechtějí kvůli pozůstalým úřady nic sdělovat.

Brazilští a francouzští pátrači obnovili v neděli ráno místního času (odpoledne SELČ) pátrání v oblasti, kde se v sobotu podařilo nalézt těla dvou pasažérů a trosky z letadla. Vědci upozorňují, že k nalezení dalších obětí není moc času, protože plyny, které těla vynesou z hlubin, na hladině rychle vyprchají a těla se znovu ponoří do hlubin, tentokrát definitivně. Ani trosky nevydrží plout na hladině trvale.

Brazilské záchranáře, kteří nasadili také 14 pátracích letadel, má brzy podpořit i francouzská ponorka a výzkumné plavidlo se dvěma speciálními miniponorkami, které jsou schopné dosáhnout hloubky až 6000 metrů. Hloubka v oblasti se údajně pohybuje kolem 3000 metrů.

První dvě těla se podařilo nalézt již v sobotu

V sobotu byla objevena těla dvou mužů a také kufr s letenkou na let AF447. "Ostatky byly vyzdviženy z vody krátce po poledni," oznámil brazilský mluvčí plukovník Jorge Amaral. Experti, kteří mají ostatky ohledat a pokusit se o identifikaci, jsou již na cestě. Ostatky nalezly pátrací týmy 800 kilometrů od severovýchodního pobřeží ostrova Fernando de Noronha.

Amaral později doplnil, že kromě prvních těl, byly objeveny i další předměty, které nepochybně patřily pasažérům ze zmizelého letu. Záchranáři z vln vyzvedli i kožený kufřík s letenkou s rezervačním kódem na let AF 447 z Rio de Janeira do Paříže a také batůžek s přenosným počítačem.Podle nepotvrzených zpráv bylo jedno z těl v době objevení dosud připoutáno bezpečnostním pásem k modré sedačce.

Nepředpokládá se, že by někdo z 228 cestujících a členů posádky na palubě mohl přežít havárii, jejíž příčiny jsou stále obestřeny celou řadou nejasností. Nyní ovšem existuje naděje, že bude nalezena černá skříňka, která pomůže určit příčinu tragické události.

Vyšetřovatelé se zaměří na rychloměry

Vyšetřování pondělní havárie letadla Air France nad Atlantikem se v neděli začalo zaměřovat na poruchové rychloměry letounu Airbus A330, které jsou zatím jediným vodítkem z technického hlediska. Francouzské orgány ale stále odmítají preferovat jakoukoli variantu příčin neštěstí s odkazem na nedostatek údajů.

"U airbusů a možná i u jiných letadel používajících tlakové sondy k měření rychlosti docházelo občas k jejich zamrzání, zvláště v oblastech bouřek, tlakových níží a turbulencí. Zamrzlé sondy pak rychlost neukazují," řekl rozhlasu RTL státní tajemník ministerstva dopravy Dominique Bussereau. "Sama závada na rychloměru ale jako hlavní důvod neštěstí nestačí," zdůraznil.

Připustil, že porucha funkce rychloměru může vést ke dvěma již dříve zmiňovaným krajnostem. Buď piloti stroj příliš zpomalí, což vede k pádu, nebo aby se tomu vyhnuli, příliš zrychlují, až nevědomky dosáhnou rychlosti, na kterou letadlo není stavěno a začne se rozpadat. "Žádné z těchto dvou hypotéz ale nedáváme přednost. Víme toho dosud příliš málo," dodal.

Podle agentury DPA zahájila společnost Airbus u všech typů A330 a A340 okamžitou výměnu rychloměrů za novější typ, který by měl být proti zamrzání odolnější. Zároveň ale zdůraznila, že to nemá s příčinami neštěstí linky 447 nic společného.

Výběr článků

Načítám