Článek
Zničení airbusu za letu prý naznačují automatické vzkazy, které stroj vyslal před svým zmizením. Po oznámení od pilota, že airbus prolétá bouřkovou oblastí přišly jen automatické zprávy, podle kterých postupně v rychlém sledu přestávaly fungovat jednotlivé systémy letounu. Poslední technický vzkaz hlásí ztrátu tlaku v kabině a katastrofický stav stroje.
"To jasně vypadá jako případ letadla, které se rozpadlo. Jen nevíme, proč se tak stalo, ale vyšetřování to ukáže," řekl nejmenovaný expert z leteckého průmyslu. Ten se podle AP nesmí veřejně vyjadřovat k průběhu vyšetřování havárie stroje Airbus A330, který v noci na pondělí letěl z Brazílie do Francie.
Terorismu nic nenasvědčuje
Brazilský ministr obrany Nelson Jobim označil za nepravděpodobné, že by letoun poškodil nějaký požár nebo výbuch, protože se na hladině oceánu našla skvrna z pohonných hmot. Jeho slova oslabují teorii, že se letoun stal možná obětí teroristického útoku, ale sám tuto hypotézu nevyloučil. "Nic neumožňuje, abychom si to mohli myslet," řekl vyhýbavě k možnosti pumového atentátu.
Od začátku se nejčastěji objevuje hypotéza, že blesk vyřadil elektrické a další systémy letounu, který se stal neovladatelný. [celá zpráva]
Ministr na tiskové konferenci dále zdůraznil, že se v oblasti předpokládaného zmizení airbusu Air France nenašlo žádné tělo ani něco, co by naznačovalo, že někdo neštěstí přežil. Prohledávaná oblast oceánu kolem prvních nalezených úlomků letounu má poloměr 200 kilometrů, dodal.
Ačkoli se letoun zřítil v mezinárodních vodách, má hlavní pravomoci při vyšetřování Francie, kde byl stroj registrován, potvrdil mluvčí Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) se sídlem v Německu Daniel Holtgen. Paříž se prý rozhodla zapojit do vyšetřování příčin havárie, která je dosavadním největším leteckým neštěstím společnosti Air France, Brazilce a Američany.
Francouzský vyšetřovací tým ve středu sdělil, že první zpráva k výsledkům šetření by měla být zveřejněna koncem června.
Airbus A330
• Velkokapacitní dopravní letoun pro střední a dlouhé tratě vyráběný společností Airbus. Vyvinut byl ve stejné době jako čtyřmotorový A340.
• Trup a křídla A330 jsou prakticky identické s trupem a křídly typu A340, liší se pouze počtem a typy použitých motorů.
• Existují dvě varianty A330: A330-300 s delším trupem, délkou 63,6 metrů a doletem až 10 500 kilometrům. A330-200 s kratším trupem, délkou 59 metrů a doletem až 12 500 kilometrů.
• Pohon zajišťují dva dvouproudové motory
Zdroj: Wikipedie