Článek
Dělníci na dvou člunech zahájili záchrannou operaci ve středu v noci a ve čtvrtek brzy ráno se trup lodi objevil na hladině. Záběry televize pořízené ze vzduchu ukazují 140 metrů dlouhý bílý trup lodi pokrytý blátem a usazeninami.
„Práce je potřeba provádět velmi opatrně,” řekl úředník z ministerstva pro oceány a rybolov I Čol-džo, který má celou operaci na starosti. Vyzdvižení by mělo stát zhruba 85 miliard wonů (1,9 miliardy Kč).
Plavidlo je potřeba vyzdvihnout až 13 metrů nad hladinu moře. Pak se bude nakládat vrak na částečně ponorné plavidlo určené pro přepravu těžkých nákladů. Toto plavidlo dopraví trajekt do přístavu. Celý proces, včetně odčerpání paliva a vody z trajektu, potrvá asi několik dní, uvedla agentura AP.
Trajekt Sewol, který se potopil v dubnu 2014, doposud spočíval na levém boku v hloubce asi 40 metrů pod hladinou. V posledních měsících ho potápěčské týmy podkládaly systémem kovových nosníků. Ve středu dělníci pod Sewol podsunuli 66 kabelů, aby mohli trajekt nadzvednout.
Na palubě lodi zahynulo více než 300 lidí – většinou studentů na školním výletě. Těla 295 obětí se podařilo najít, devět se nadále pohřešuje. Jejich příbuzní doufají, že by těla mohla být nalezena uvnitř havarované lodi.
„Trhá mi to srdce, když vidím, jak se trajekt vynořuje nad hladinu. Chudák moje dcera Un-hwa byla celé ty roky uvězněná v tom špinavém, temném místě. Musela jí tam být hrozná zima,” řekla agentuře Reuters plačící I Kum-hi, matka jedné z obětí, jejíž tělo nebylo doposud nalezeno. Když se loď potopila, bylo dívce 16 let.
Porušení pravidel
Tragédie trajektu Sewol vyvolala v Jižní Koreji vlnu smutku, ale také hněvu nad záchrannou akcí, která podle kritiků byla ze strany úřadů pomalá a špatně zorganizovaná. Navíc se ukázalo, že loď byla přestavěna v rozporu s předpisy, aby uvezla větší náklad, což se projevilo na její špatné stabilitě.
Na palubě trajektu bylo 476 lidí. Neštěstí s největší pravděpodobností způsobilo přetížení plavidla a špatně upevněný náklad.
Značný díl kritiky padl na kapitána lodi a členy posádky. Většina z nich, včetně kapitána, z potápějícího se plavidla uprchla v době, kdy byly stovky cestujících uvězněny v lodi. Navíc nejprve nařídili lidem na trajektu setrvat na svých místech. Výzva k evakuaci byla vydána pozdě, kdy se už cestující v podpalubí nemohli dostat z lodi. Soud poslal kapitána a 14 členů posádky na desítky let do vězení.[celá zpráva] Kapitánovi byl zpřísněn trest na doživotí.
Deset let dostal majitel firmy provozující Sewol.[celá zpráva] Společnost Čchonghečin dala plavidlo nelegálně přestavět, aby zvýšila jeho kapacitu. Její majitel miliardář Ju Pjon-un spáchal sebevraždu. [celá zpráva]
Do vězení byl poslán i člen pobřežní stráže, který velel první lodi zasahující u Sewolu. [celá zpráva] Byla také zrušena pobřežní stráž a vybudována nová.[celá zpráva]