Hlavní obsah

Vrak Costy Concordie se podařilo obrátit a narovnat

Novinky, DPA,
Řím
Aktualizováno

Úspěšně dopadla náročná operace vyzdvihnutí vraku gigantické výletní lodi Costa Concordia, která začala v pondělí. Loď ležící na boku se podařilo uvolnit z útesu a pomocí kladek s řetězy postupně narovnat, uvedla v úterý brzy ráno BBC.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Časosběrný záznam obracení vraku Costy ConcordieVideo: Reuters

Článek

„Dosáhli jsme nulového bočního náklonu, což byl náš cíl,“ oznámili kolem 04.00 experti, kteří loď vyzvedávali. Operace trvala 19 hodin, o sedm více, než se čekalo. [celá zpráva]

Nejprve se využilo tahu lan, a když se snížil náklon, byla napuštěna voda do velkých kesonů připojených na vynořený bok vraku. Její váha loď dorovnala.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Vrak Costy Concordie má promáčklý bok od útesuVideo: Reuters

Šéf italského úřadu civilní ochrany Franco Gabrielli dodal, že plavidlo nyní sedí na konstrukci na útesu, která brání tomu, aby vrak sklouzl do hlubin. Tím ovšem celá akce nekončí. Loď bude za několik měsíců pomocí vaků nadzvednuta a odtažena do přístavu. Podle něj se všichni po úspěšném narovnání plavidla objali.

Foto: Tony Gentile, Reuters

Čára ponoru se viditelně posunula o několik metrů.

Podle agentury AP jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii; podílejí se na ní stovky lidí. Vlastník luxusní výletní lodě, společnost Costa Crociere, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 miliónů eur (zhruba 15,5 miliardy korun). Šéf firmy Franco Porcellacchia práci expertů ocenil: „Musím říci, že to byla perfektní operace, nemohlo to být provedeno lépe.“ Dodal, že nedošlo k znečištění životního prostředí.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Vrak Costy Concordie se podařilo obrátit a narovnatVideo: Reuters

Costa Concordia má výtlak 114 000 tun, tedy dvakrát větší než Titanic, a je dlouhá 290 metrů, velikostí se dá srovnat s letadlovou lodí. Do vzpřímené polohy ji zvedalo přes 50 navijáků s řetězy a lany. Vyzvednutím vraku vrcholí více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce poté, co v lednu 2012 Costa Concordia se zhruba 4200 lidmi na palubě ztroskotala. Při neštěstí zemřelo 32 lidí.

Costa Concordia

- spuštěna na vodu v roce 2006

- největší loď postavená v Itálii, měří 290 metrů na délku a 38 na šířku

- hmotnost 112 tisíc tun, dva motory o síle 21 megawattů, rychlost 23,2, bez přistání může plout 14 dní

- k provozu je zapotřebí 1068 členů posádky na 13 palubách

- až 3780 pasažérů obývá 1500 kajut, z nich má 505 soukromý balkón, a 70 apartmá

- na palubách je pět restaurací a 13 barů

- k aktivnímu odpočinku slouží pět vířivek, tři plovárny, z nichž dvě mají sportoviště a běžeckou dráhu

- lázně Samsara Spa jsou areálem na ploše 2100 metrů čtverečních, uvnitř jsou léčivé koupele, sauna, pára či solárium

- třípatrové divadlo, kasino, diskotéka, knihovna, internet, butiky

- automobilový trenažér grand Prix

Související články

Výběr článků

Načítám