Článek
Narovnávání lodi mělo podle odhadů zabrat deset až 12 hodin, ale nakonec potrvá o několik hodin déle. Teprve krátce po poledni se odborníkům podařilo plavidlo uvolnit z útesu, na němž posledního půldruhého roku spočívalo.
Napřimování lodi je už viditelné i pouhým okem. Čára ponoru, zřetelná díky tmavému zabarvení zrezivělé části lodi i z dálky, se do večera posunula nad hladinu o několik metrů. Celkově se zatím podařilo z 65stupňového náklonu lodi ubrat nejméně deset stupňů.
Akce, na jejímž konci by se měla loď za pomocí plováků umístěných na bocích znovu držet zpříma, je nejnáročnější svého druhu v dějinách. Costa Concordia je dlouhá zhruba jako tři fotbalová hřiště a se svými 114 tisíci tun dvakrát těžší než Titanic.
V trupu byla trhlina dlouhá 70 metrů
Plavidlo havarovalo loni poté, co se vychýlilo z trasy a najelo v bezprostřední blízkosti Giglia na útes. Důsledkem bylo protržení trupu v délce asi 70 metrů. Voda dovnitř proudila tak rychle, že bylo nutné urychlit evakuaci víc než 4000 cestujících s pomocí vrtulníků. Část lidí ale nečekala a skočila do vody s úmyslem k břehu doplavat.
Dvaatřicet lidí nehodu nepřežilo. Těla dvou z nich se dosud nenašla a je možné, že se objeví, jakmile loď napřímí.
Záchranné práce zatím stály víc než 600 miliónů eur a další peníze budou ještě třeba na odtažení a rozebrání plavidla.