Článek
"Letadlo bylo kolmo, prakticky kolmo, i když záznam není moc kvalitní, protože byla tma,“ popsal ministr Sokolov videozáznam, který mají úřady k dispozici.
Na palubě letadla tatarstánských aerolinií zemřelo 50 lidí.
Vyšetřovatelé už našli černé skříňky. Nyní budou zkoumat, zda příčinou neštěstí byla technická závada nebo chyba pilota. Zvažuje se také například nekvalitní palivo nebo vliv špatného počasí. Při přistání v Kazani v 19.20 hod. místního času (16.20 SEČ) silně pršelo. Podle ruských médií už byla vyloučena varianta teroristického útoku. [celá zpráva]
Problémy už v Moskvě
Ruská novinářka Lenara Kašafutdinová, která pracuje pro první kanál ruské televize, byla ten den na palubě zříceného stroje při jeho předchozím přistání v Moskvě a uvedla, že letoun měl problémy už tam. Popsala nezvykle silné vibrace.
"Když jsme přistávali, vypadalo to, že buď fouká velmi silný vítr, ačkoliv v Moskvě bylo pěkné počasí, nebo je to nějaký technický problém," prohlásila Kašafutdinová.
"Odfukovalo nás to do různých směrů, letadlo sebou házelo ze strany na stranu. Pán vedle mě byl bledý jako stěna," dodala.
Ruská média uvádějí, že letoun vyrobený v roce 1989 byl v provozu od roku 1990 a měl být už dávno vyřazen.
Kromě syna prezidenta Tatarstánu Ireka Minnichanova a šéfa tatarstánské odbočky tajné služby FSB Alexandera Antonova na palubě zemřely i dvě děti. Celkem zemřelo 44 cestujících, mezi nimi i 53letá britská učitelka Donna Bullová, a šest členů posádky.
Opakované přistání
Podle svědků 47letý pilot Rustam Salichov první pokus o přistání přerušil. Jeden z pilotů ohlásil věži, že nemohli přistát kvůli technické závadě. „Řekl mi, že se pokusí udělat další okruh, a já jsem mu nadiktoval souřadnice přesně podle protokolu. On je potvrdil, ale neodklonil se z kurzu,” řekl televizi Rossia 24 dispečer Kiril Kornišin.
Několik sekund poté stroj havaroval. Dráhy se dotkl až poblíž řídicí věže, byl „zničen a zachvátily ho plameny“. Není jasné, proč se první přistání nepovedlo a proč pilot nezahájil druhý okruh. [celá zpráva]
Podle některých svědků ale opakoval pokus o přistání dvakrát nebo třikrát. Poltinin připustil, že není jasné, proč letoun nepřistál hned napoprvé a proč posádka plánovala zahájit druhý okruh. Na otázku, zda piloti hlásili věži nějaké potíže, náčelník jen řekl, že posádka byla ve spojení s letištěm.
Zatímco velké ruské aerolinky, jako je Aeroflot, už patří k relativně bezpečným, malí dopravci přispívají k vysokému počtu tragických leteckých nehod v zemi.
Kvůli havárii bylo uzavřeno kazaňské letiště a zrušeno bylo 53 letů.