Článek
„Byly vyzvednuty dva palubní zapisovače s údaji přístrojů a s hlasovým záznamem. Je předčasné hovořit o jejich stavu,” řekla Anodinová na zasedání v Kazani.
Zapisovače letových údajů jsou ale podle MAK mechanicky značně poškozeny. Interfaxu řekl zástupce MAK: „Skříňky palubních zapisovačů jsou vážně poškozeny, je patrné promáčknutí, i stav samotného zapisovače je špatný, ale byly poslány k dekódování. Navzdory značnému poškození si myslím, že z nich budeme schopni získat nějaké informace.”
Ruské úřady potvrdily, že při nedělním pádu Boeingu 737 v Kazani zemřelo všech 44 cestujících a šest členů posádky. Kromě syna prezidenta Tatarstánu Ireka Minnichanova a šéfa tatarstánské odbočky tajné služby FSB Alexandera Antonova zemřely i dvě děti a 53letá Britka. Letadlo už mělo být vyřazeno z provozu.
Přítomnost Britky potvrdila i ambasáda Spojeného království. Tajemník ruského ministra pro mimořádné události Vladimir Stěpanov ale uvedl, že identifikace ostatků bude možná jen na základě vzorků DNA.
Letadlo po dopadu mezi startovací a pojezdovou dráhu začalo hořet. Požár trosek se podařilo uhasit zhruba za hodinu, uvedl web Rusian Times.
Stroj byl vyroben v roce 1989. Aerolinky Tatarstan Airlines ho už v roce 2012 plánovaly stáhnout z provozu, uvedla tisková agentura ITAR TASS. Podle Interfaxu měl stroj ukončit provoz letos. Před startem se ale neukázaly žádné problémy a posádka byla zkušená – oba piloti byli ročník 1966.
Havarovaný Boieng 737 měl za sebou dlouhou službu u osmi aerolinek. Létal u Air France, u Bulgaria Air a dokonce v Africe u Uganda Air, ale také v Brazílii a v Rumunsku, uvedly CNN a Los Angeles Times. Tatarstan Airlines ho využívaly od roku 2008.
Opakované přistání
Představitel vyšetřovacího úřadu Vladimir Markin řekl televizi Rossia 24, že experti zkoumají, zda k havárii nemohla přispět nízká kvalita paliva nebo počasí.Při přistání v Kazani v 19.20 hod. místního času (16.20 SEČ) silně pršelo. Špatné počasí s mrznoucím deštěm a prudkými větry přetrvává, čeká se dokonce sněhová vánice, což komplikuje činnost vyšetřovatelů.
Náčelník vyšetřovatelů dopravních nehod v Povolží Alexandr Poltinin dopoledne zúžil možný okruh příčin nehody. Podle něj je nejpravděpodobnější chyba pilota nebo technická závada.
V ruském tisku se zatím neobjevily spekulace, že by mohlo jít o atentát, a Poltinin o něm už nemluvil, i když byl jednou z vyšetřovacích variant.
Podle svědků 47letý pilot Rustam Salichov první pokus o přistání přerušil. Jeden z pilotů ohlásil věži, že nemohli přistát kvůli technické závadě. „Řekl mi, že se pokusí udělat další okruh, a já jsem mu nadiktoval souřadnice přesně podle protokolu. On je potvrdil, ale neodklonil se z kurzu,” řekl televizi Rossia 24 dispečer Kiril Kornišin.
Několik sekund poté stroj havaroval. Dráhy se dotkl až poblíž řídicí věže, byl „zničen a zachvátily ho plameny“. Není jasné, proč se první přistání nepovedlo a proč pilot nezahájil druhý okruh. [celá zpráva]
Podle některých svědků ale opakoval pokus o přistání dvakrát nebo třikrát.
Poltinin připustil, že není jasné, proč letoun nepřistál hned napoprvé a proč posádka plánovala zahájit druhý okruh. Na otázku, zda piloti hlásili věži nějaké potíže, náčelník jen řekl, že posádka byla ve spojení s letištěm.
Ruská novinářka, která o víkendu letěla stejným strojem z Kazaně do Moskvy, uvedla, že při přistání byly patrné silné vibrace. Myslela si napřed, že jsou způsobeny větrem, ale počasí v Moskvě bylo dobré. Měla obavy, že stroj sjede z ranveje.
Zatímco velké ruské aerolinky, jako je Aeroflot, už patří k relativně bezpečným, malí dopravci přispívají k vysokému počtu tragických leteckých nehod v zemi. Kvůli havárii bylo uzavřeno kazaňské letiště a zrušeno bylo 53 letů.