Článek
Úřad podobné opatření učinil naposled v roce 1979 po havárii Douglasu DC-10 v Chicagu a pro dreamliner je to velká rána.
Stroje budou moci vzlétnout až poté, co se prokáže, že akumulátory na palubě letadla jsou bezpečné. Dva nejzávažnější z posledních problémů souvisely s akumulátory pomocné startovací jednotky APU. V Bostonu exploze jednoho způsobila požár na palubě stroje Japan Airlines (JAL), který se připravoval ke zpátečnímu letu. [celá zpráva]
Kvůli problémům s další musel dreamliner společnosti All Nipon Airways (ANA) přistát nouzově v Takamacu. [celá zpráva]
Cestující museli být evakuováni pomocí skluzavek. Obě letecké společnosti už ve středu své flotily dreamlinerů uzemnily.
Dreamlinery ale využívá jako jediný v Evropě i polský LOT právě na linkách do USA stejně jako katarské aerolinky a Air India. Šest jich má i americká společnost United Airlines.
Chilský LAN své tři také uzemnil poté, co FAA vydal nařízení pro USA.
FAA oznámil, že bude s Boeingem spolupracovat na tom, aby dreamlinery "mohly co nejrychleji a co nejbezpečněji opět létat". Úřad ale neoznámil časový rozvrh pro nápravu problémů.
Ekonomické dopady
"Boeing bude podporovat FAA, aby se zjistila příčina problémů tak rychle, jak to jen bude možné," řekl výkonný ředitel Boeingu Jim McNerney. Akcie Boeingu oslabily o dvě procenta na 72,75 dolaru už ve středu poté, co FAA oznámil uzemnění letadel v USA.
Ratingová společnost Moody´s upozornila, že uzemnění 787 bude mít pro výrobce negativní dopad, ale zatím si nemyslí, že by se ratingové hodnocení tohoto výrobce měnilo.
Podle některých expertů ale byl vývoj dreamlineru natolik drahý, že se náklady na něj ve skutečnosti nikdy nezaplatí, i když je jich objednáno 850. Boeing uvedl, že break point je na 1100 kusech.
Problémy s akumulátory
Ještě větší propad čekal akcie japonské společnosti GS Yuasa Corp, která vyrábí akumulátory pro dreamlinery. Od 7. ledna, kdy po explozi akumulátoru propukl požár na palubě dreamlineru, akcie největšího japonského výrobce autobaterií ztratily už 18 procent. Po posledních problémech se propadly o 4,7 procenta.
Nový typ akumulátorů značně přispívá k tomu, že dreamliner spaluje o dvacet procent paliva méně než jeho předchůdci. Důvodem je uplatnění nejmodernějších technologií, které snižují hmotnost stroje. Lithium iontové akumulátory ale mohou začít hořet, když jsou přenabity. Obtížně se hasí, protože z nich uniká kyslík. Jejich použití ale hlavní konstruktér dreamlineru Mike Sinnett hájí. Podle něj Li-ion akumulátory nebyly jedinou variantou, ale byla to ta správná varianta.
Podle experta ze skupiny Teal Group Richarda Aboulafa, ale nebude zřejmě chybná celá koncepce stroje, i když FAA nařídil zkontrolovat i návrhy klíčových uzlů. Důvodem potíží je podle něj rozhodnutí vyrobit prvních padesát strojů ještě předtím, než první vstoupil do služby. Boieng se snažil uspokojit netrpělivé zákazníky, protože letoun měl být hotov o tři roky dříve. Navíc nechtěl prohlubovat svou ztrátu odklady.