Článek
Nedělní prohlášení je od smrtelných nehod v Indonésii a v Etiopii první, kdy se Boeing výslovně přiznal k tomu, že při vývoji stroje 737 MAX došlo k nedopatření, i když ve věci, která podle něho nemá žádný vliv na bezpečnost.
Jak firma uvedla, její inženýři v roce 2017 zjistili, že kvůli chybě softwaru nefungovala výstraha od systému upozorňujícího na příliš vysoký úhel náběhu. Výstraha měla přijít, když jeden ze dvou snímačů nefungoval, nebo když jeden poskytoval odlišné údaje než ten druhý. V té době se podnik spolehl na standardní interní přezkum, který zjistil, že problém „neovlivňuje nepříznivě provoz a bezpečnost letadel”.
Žádnou chybu jsme neudělali, tvrdí šéf Boeingu. Firma přitom software modelu MAX radikálně změnila |
---|
Boeing má problémy i s dreamlinery |
Boeing tvrdí, že výstraha upozorňující na závadu snímače úhlu náběhu není nutná, ale bývalí zaměstnanci i experti ve vyjádření pro televizi CNN kritizovali, že automatický systém řízení letu MCAS, který má na zasáhnout v případě příliš velkého úhlu náběhu a sklopit nos letadla dolů, bere údaje jen z jednoho snímače úhlu, byť má letoun dva.
Nezareagoval ni regulační úřad
Vedení společnosti se o záležitosti dozvědělo až po 29. říjnu 2018, kdy se zřítil indonéský Boeing 737 MAX-8 aerolinek Lion Air. Informace sdělilo americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který problém analyzoval od listopadu do letošního února, kdy dospěl k závěru, že situace nevyžaduje mimořádnou akci, napsal list The Wall Street Journal (WSJ).
Vyšetřování havárie v Indonésii ukázalo, že stroj měl vadný právě snímač úhlu náběhu. Na základě chybných údajů pak systém MCAS opakovaně sklápěl nos letadla dolů, načež stroj havaroval. Za podobných okolností pak letos 10. března havaroval Boeing 737 MAX-8 Ethiopian Airways.
Provoz letadel 737 MAX je nyní po celém světě zastaven kvůli zmíněným dvěma tragickým nehodám, při nichž zemřelo celkem 338 lidí.