Hlavní obsah

Boeing 737 MAX hned tak létat nebude, firma objevila další problém

Seattle

Návrat čtvrté generace Boeingu 737 MAX se dále odkládá. Americký výrobce ve středu podle listu Independent uvedl, že v softwaru stroje je ještě další problém, který nesouvisí se systémem MCAS stlačujícím nos k zemi, který zřejmě stál za dvěma pády tohoto typu. Americký úřad pro letectví FAA uvedl, že stroj nebude smět létat, dokud se i tento problém nevyřeší. Očekává, že úpravy a testy zaberou několik týdnů.

Foto: Mulugeta Ayene, ČTK/AP

Boeing 737 MAX-8 Ethiopian Airlines

Článek

Výrobce uvedl, že při zkoumání systému MCAS se podařilo objevit ještě „další softwarový problém“. Dodal, že jde o relativně malý problém a se systémem MCAS nesouvisí.

Ředitel Boeingu Dennis Muilenburg tento problém zmínil ve čtvrtek, když reagoval na zveřejnění předběžné zprávy o březnovém pádu etiopského Boeingu 737 MAX: „Pokročili jsme v updatu softwaru, který předejde budoucím nehodám. Boeing pilně pracuje na vývoji a testování nového softwaru a úzce spolupracuje se světovými regulačními orgány a zákazníky. V rámci tohoto procesu jsme objevili další problém, který není spojen s MCAS a na který se také zaměřuje tento update. Podnikáme kroky, abychom se vypořádali s tímto relativně drobnějším problémem, a už máme řešení, na kterém dále pracujeme.“

Foto: Mulugeta Ayene, ČTK/AP

Trosky havarovaného Boeingu 737 MAX-8 Ethiopian Airlines

Muilenburg neupřesnil, o jaký problém jde. Přiznal, že předběžná zpráva o březnovém pádu etiopského stroje, který si vyžádal 157 mrtvých, potvrdila, že do řízení letu podobně jako v případě říjnové havárie indonéského Boeingu 737 MAX zasahoval systém MCAS, který má za úkol zabránit ztrátě vztlaku při přetažení, kdy se nos letadla příliš zvedne. V případech obou havárií byl aktivován na základě nesprávných údajů o úhlu náběhu a uváděl letadlo do střemhlavého letu. [celá zpráva]

Podle ředitele ale bylo příčin více: „Historie našeho odvětví ukazuje, že většina nehod byla způsobena řetězem událostí. Opět se tak stalo i v tomto případě.“ Podotkl, že spuštění systému MCAS na základě nesprávných údajů ještě více zatížilo už tak dost zaměstnanou posádku.

Vyjádřil také lítost nad oběťmi a dodal: „Nemohu si vzpomenout na dobu, která by mi během kariéry u této skvělé firmy více rvala srdce.“

Foto: Ashlee Rezin, ČTK/AP

Právní zástupce pozůstalých po jedné obětí pádu etiopského Boeingu 737 MAX-8 ukazuje funkci systému MCAS

Americký úřad pro letectví Independentu řekl, že se zprovozněním typu nebude spěchat: „FAA očekává, že dostane od Boeingu ke schválení finální balíček vylepšení softwaru během několika týdnů. Čas je potřeba na další práci Boeingu a na pokračující zhodnocení systému řízení Boeingu 737 MAX, aby bylo jasné, že Boeing správně identifikoval všechny problémy a adekvátně se s nimi vypořádal. FAA neschválí software k instalaci, dokud s ním nebude spokojen.“

Výběr článků

Načítám