Článek
Podle listu se posádka etiopského stroje řídila postupem, který doporučil po pádu jiného stroje 737 MAX-8 v říjnu v Indonésii výrobce a schválil ho americký úřad pro letectví FAA. Ve chvíli, kdy systém MCAS, jehož úlohou je zabránit přílišnému zvednutí nosu, které by mohlo vést ke ztrátě vztlaku, nasměroval letadlo k zemi, posádka ho odpojila. Přesto se jim nepodařilo zabránit katastrofě.
Systém MCAS byl v době pádu opět zapojen. Podle zdroje televize ABC ho posádka zapnula poté, co se let začal vyrovnávat. MCAS vzápětí opět nasměroval boeing k zemi.
Zdroj The Seattle Times ale uvedl, že systém posádka zapnula, protože se jí nos zvednout nepodařilo. Bývalý zaměstnanec Boeingu Peter Lemme, který měl na starosti ovládání letadel, vysvětlil, proč nemusel doporučovaný nouzový postup pomoci. Podle něj byly síly v řízení tak velké, že piloti nedokázali ručně přestavit výškové kormidlo.
Do čidla asi narazil pták
Systém MCAS selhal, protože zřejmě dostával chybné údaje. Ty čerpal z jednoho ze dvou senzorů úhlu náběhu AoA. Podle informací televize ABC byl tento snímač poškozen při startu. Zřejmě do něj narazil pták. Systém MCAS využíval data jen z jednoho čidla AoA, i když letadlo má dva.
V nově upraveném softwaru má už využívat MCAS data z obou činel a zasahovat, jen když budou shodná.
Boeing se proti dalšímu zveřejňování částí vyšetřování ohradil. „Vyzýváme k opatrnosti při spekulacích a naznačených závěrech před zveřejněním letových údajů (z černých skříněk) a předběžné zprávy.“