Článek
„Cílem je, aby pedagogové na stejných typech škol dostávali srovnatelné motivační složky platu ve všech krajích. Nový program ale řeší i vyrovnání platů v různých typech škol v rámci jednoho kraje. Současný systém, kdy školy dostávají peníze dle počtu žáků, má totiž za následek, že odměny učitelů v jednotlivých krajích se velmi různí,“ vysvětlila náměstkyně ekonomické sekce MŠMT Zuzana Matušková.
Na odměny a osobní příplatky
Rozvojový program vychází z analýzy odměňování za rok 2017 a jeho nastavení bylo projednáno s kraji, uvedl resort.
Od roku 2020 mají školy dostávat peníze primárně dle odučených hodin, půjde tím pádem o takzvané financování na pedagoga, nikoli na žáka.
Peníze jsou určeny na pohyblivou složku platu, tedy odměny a osobní příplatky, pro pedagogy mateřských, základních a středních škol, konzervatoří a družin. Žádost o dotaci mohou kraje podávat do konce letošního roku na období celého příštího roku.
Od roku 2020 má rozdíly v platech systémově řešit reforma školského financování. Školy budou dostávat peníze primárně podle odučených hodin, půjde tím pádem o takzvané financování na pedagoga.
Ještě více peněz pro školky
V rámci příprav na náběh reformy financování ministerstvo též pro příští rok vyčlení 1,8 miliardy Kč pro mateřské školy. Tyto prostředky budou určeny hlavně na zaplacení překryvů učitelek při výuce a na nezbytné rozšíření délky provozu.
ČTĚTE TAKÉ: |
---|
Učitelů je málo a stárnou, v Praze už se hovoří o krizi |
Téměř třetina mladých učitelů zvažuje změnu školy či profese, ukázal výzkum |
Od následujícího školního roku dostanou zároveň ZŠ a SŠ peníze na navýšení hodin výuky. Využít je mohou zejména pro dělení hodin, aby se třeba při výuce jazyků učili žáci v menších skupinkách.
Podpora žáků-cizinců
Resort školství navíc na příští rok vyhlásil i rozvojový program Podpora vzdělávání cizinců ve školách. Bude sloužit k podpoře dětí a žáků-cizinců uvedených dle školského zákona v povinném posledním ročníku školky a v základním vzdělávání.
Cílem je finančně podpořit právnické osoby vykonávající činnost mateřských škol, základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení formou částečné úhrady, případně krytí zvýšených nákladů souvisejících s poskytováním vzdělávání těmto žákům k usnadnění jejich integrace do společnosti a vzdělávacího systému ČR.
Účelem programu je především podpora výuky českého jazyka, aby školy mohly ve třídách například přizpůsobit počty dětí. Žádost podávána prostřednictvím kraje musela být školou příslušnému kraji doručena do 9. listopadu, žádost následně adresovaná přímo ministerstvu se musí podat nejpozději do pátku 30. listopadu.