Hlavní obsah

Podpora společného vzdělávání je hlavní, ale nesnadná priorita, tvrdí analýza

Novinky,

Audit vzdělávacího systému v ČR definoval klíčová témata vzdělávání. Na prvním místě analýzy stojí systémová reforma v podobě vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na běžných školách. Od 1. září 2016 platí, že školy a poradenská zařízení mají primárně hledat způsob, jak tyto potřeby naplnit. Vzdělávání ve speciální škole je až poslední možností. Audit připravila vzdělávací společnost EDUin s přispěním nezávislých odborníků v oblasti vzdělávací politiky a poradenské společnosti Pwc.

Foto: EDUin

Garant analýzy Bob Kartous

Článek

EDUin ve své zprávě píše, že vzhledem k naladění veřejnosti, velké části učitelů a nejednoznačným signálům o připravenosti reformy ze strany MŠMT hrozí riziko promarněné příležitosti a prohloubení deziluze v českém školství.

Reálně hrozí, že po dalších parlamentních volbách může nová vládnoucí garnitura revidovat legislativu a vrátit se zpět k oddělování dětí ve vzdělávání.
Bob Kartous, EDUin

Další vývoj společného vzdělávání ve školách ohrožuje řada rizik, která mohou tento proces zpomalit, paralyzovat nebo dokonce zcela diskreditovat a obrátit v neprospěch učitelů, žáků i rodičů.

Shrnutí faktů:

  • Poradny zatím ohlašují údajné zavalení administrativou a předpovídají, že nebude možné všem žákům nová doporučení vystavit.
  • Mezi nezanedbatelnou částí učitelů převládá odpor ke změně v přístupu. Podobný názor převládá podle dostupných výzkumů i ve společnosti.
  • Nadále dle auditu hrozí, že bývalým praktickým školám se nepodaří transformace na školy běžného typu a že vzniknou školy odpadové, jež se budou specializovat na vzdělávání dětí, které v běžných školách více či méně otevřeně odmítnou.
  • Praxe ukazuje, že největší problém představují především děti s poruchou chování na základě diagnostikovaného autismu či ADHD (porucha chování s hyperaktivitou), k nimž učitelé těžko nacházejí cestu.

Okamžité řešení problémů

Ministerstvu školství a dalším spolupracujícím institucím, jako jsou Česká školní inspekce, Národní ústav pro vzdělávání nebo Národní institut dalšího vzdělávání, tak audit doporučuje, aby velmi pečlivě sledovaly situaci ve školách, vyhodnocovaly, kde dochází k problémům, a soustředily se na jejich okamžité řešení.

Učitelé dále potřebují podporu. Je nutné vést s nimi otevřený dialog a vycházet vstříc požadavkům, které se ukážou jako reálná překážka společného vzdělávání.

Je také nutné vést účinnou a otevřenou kampaň vůči veřejnosti, jejíž postoj je dle společnosti EDUin ovlivněn i účelovými kampaněmi některých neseriózních médií. Podle loňského průzkumu je každopádně většina lidí proti vzdělávání lehce mentálně postižených v běžných třídách. [celá zpráva]

„Bude-li podobných případů přibývat, reálně hrozí, že po dalších parlamentních volbách může nová vládnoucí garnitura revidovat legislativu a vrátit se zpět k oddělování dětí ve vzdělávání,“ varuje Bob Kartous z EDUin, garant analýzy.

Související články

Výběr článků

Načítám