Hlavní obsah

Dvě pětiny předškoláků mají podle odborníků vadu výslovnosti

Praha

Jak informovala Asociace logopedů ve školství, dvě pětiny předškoláků mají vadu výslovnosti. Pokud je vada vážnější, musí děti kvůli tomu nastupovat do školy o rok později. Právě logopedické nedostatky jsou nejčastějším důvodem odkladu. Pokud děti špatně vyslovují, mohou mít ve škole problémy nejen se čtením a psaním, ale také v počítání, sdělil předseda asociace Alexandr Bednář.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Nejčastější vadou je patlavost (dyslalie), kdy dítě špatně vyslovuje některé hlásky. Do určité míry je fyziologická. „Dítě se vyvíjí. Důležité jsou přitom správné řečové vzory v kolektivu a mateřských školách,” řekl šéf asociace, která sdružuje 300 členů. Zásadní roli hraje také rodina. Rodiče by na děti neměli šišlat nebo mluvit příliš rychle.

Rodiče mohou výslovnost ještě zhoršit

Pokud rodiče zaregistrují u svého potomka poruchu řeči, měli by navštívit logopeda. Ten připraví individuální terapii a poradí, jak s dítětem pracovat.

„Někdy se rodiče snaží laicky, pomocí různých příruček, výslovnost dítěte upravovat sami. Tím ale mohou nesprávnou výslovnost ještě zhoršit. Rodiče by se svými dětmi měli spíše co nejvíce komunikovat, vyprávět jim básničky a zpívat písničky,” uvedla v tiskové zprávě logopedka Helena Kolbábková ze speciálně pedagogického centra.

Při domácím procvičování dětem i rodičům mohou pomáhat také moderní technologie. Pro tablety je připravena například aplikace Slovohrátky, kterou vyvinuli sami logopedové.

Logopedická péče ve školkách stále pokulhává

„Z vlastní praxe mohu říci, že tabletová aplikace je u dětí i rodičů velmi populární. Je pro ně zajímavější, interaktivní a dítě si během učení a procvičování v podstatě hraje,” poznamenala Kolbábková.

Ministerstvo školství dlouhodobě dotuje program logopedické prevence přímo v mateřských školách. Letos v něm rozdělilo více než pět miliónů korun. Česká školní inspekce ale loni v lednu uvedla, že logopedická péče v mateřských školách stále pokulhává. Necelých 30 procent škol tehdy poskytovalo odbornou logopedickou péči zajištěnou kmenovým pedagogem.

Na středních pedagogických školách, které připravují učitelky MŠ, se logopedická prevence vyučuje jen okrajově, zjistila inspekce v uplynulém školním roce. [celá zpráva]

Kritizovala také to, že v 11 procentech těchto škol nebylo součástí přijímacího řízení ověřování jazykového projevu uchazečů. Požadavek na odpovídající kvalitu výslovnosti považuje inspekce za bezpodmínečně nutný, protože učitelky dětem předávají jazykový vzor.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám