Článek
"Brýle pro virtuální realitu budou podle nás novým hitem hlavně o Vánocích, loni byly hitem drony. Boom očekáváme hlavně mezi hráčskou komunitou," uvedla mluvčí Datartu Iva Pavlousková. Také e-shop Alza.cz registruje silnou poptávku, na dlouho očekávané novinky má obchod již řadu předobjednávek.
Virtuální brýle jsou určeny především pro hraní her a sledování filmů. Ty dražší je možné použít i pro práci na projektech, ve stavebnictví apod. Brýle pro virtuální realitu se prodávají buď jako náhlavní souprava, do které se vkládá mobilní telefon, nebo jako samostatné 3D brýle. První zmíněný systém využívá displej telefonu, proto je jeho cena daleko příznivější, začíná na zhruba tisíci korunách.
"Očekáváme, že prodeje budou postupně stoupat v průběhu roku, jak budou výrobci přicházet s novými modely. A před Vánoci pak raketově vzrostou a mohly by aspirovat i na nejprodávanější 'dárek' letošního roku," potvrzuje mluvčí Euronics Lenka Mastešová.
Chystají se nové modely
O úspěchu novinky na trhu podle mluvčí e-shopu Mall.cz Michaly Gregorové hodně napoví uvedení 3D technologie od Sony pro herní konzoli Playstation 4. "Hlavním motorem rozvoje virtuální reality bude právě hraní her. Oblíbený systém to pak bude pro sledování speciálních prostorových videí a velkým impulsem bude určitě obsah 'pouze pro dospělé'," dodala Gregorová.
Podle obchodního ředitele obchodu CZC.cz Tomáše Pilského se novinky na trh chystá přinést řada velkých výrobců. "Na rozdíl od většiny aktuálně dostupných produktů, které pro svůj chod potřebují smartphone vybavený gyroskopem a akcelerometrem, se v druhé polovině roku můžeme těšit na řadu pokročilejších řešení, která se připojují k počítači nebo herní konzoli," uvedl Pilský.
Například Mattel v létě uvede na český trh brýle View-Master určené hlavně pro děti. Firma uvádí, že produkt prošel nezbytným testováním, byl připraven ve spolupráci s očními lékaři a jeho užívání je pro dětský zrak bezpečné.
Éra virtuální reality přichází
Podle dosavadních prognóz analytiků bude letošní rok patřit právě systémům virtuální a rozšířené reality. Koneckonců i na největším počítačovém veletrhu CES, který probíhal na začátku roku v americkém Las Vegas, se se speciálními helmami a brýlemi doslova roztrhl pytel.
„Vývoj v oblasti virtuální a rozšířené reality hodně pokročil. Díky nim dokážeme zprostředkovat 360stupňový herní zážitek, poznávat neznámé oblasti, bojovat s fobiemi, lépe vzdělávat zdravotnický personál, organizovat virtuální schůzky a mnohem víc,“ komentovala Karen Chupková ze společnosti CTA, která veletrh CES pořádá.
Příjmy v této oblasti trhu se v roce 2016 odhadují na 540 miliónů dolarů, tedy více než 13 miliard korun. To představuje nárůst o 440 procent ve srovnání s loňskem. [celá zpráva]
Nejvyspělejší modely virtuálních brýlí pro použití s mobilními telefony stojí až 3500 Kč. Cena herních virtuálních brýlí určených pro kompatibilní počítače a herní konzole se pak pohybuje v rozpětí od 11 000 do 24 000 Kč.