Článek
Vláda schválila zavedení elektronických dálničních známek v únoru, zároveň ale tehdy ponechala maximální možnou sazbu za roční známku na 1500 korun pro osobní automobily.
Zdražit by podle ministerstva dopravy měly i krátkodobé kupony. Za měsíční známku by měli motoristé zaplatit 600 korun, tedy o 160 korun více než v současnosti. Za desetidenní by pak místo současných 310 korun nově platili 400 korun. Návrh vedle Sněmovny musí schválit také vláda. Poslanci nejprve v zákoně stanoví maximální výši a konkrétní ceny pak upraví nařízení vlády.
„Cena dálničních známek zůstává v posledních několika letech nezměněna a roční kupon stojí stále 1500 Kč. Ceny dálničních známek se tak nezvýšily od roku 2012, i když kvůli růstu cen a inflace by kupon mohl stát o několik stokorun víc. Ve stávajících cenách dálniční známky je právě zohledněn velký rozsah oprav a modernizací, který v posledních letech probíhá,” řekla Novinkám mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Dodala, že peníze z dálničních kuponů jdou zpět do oprav a nových silničních staveb. „Zvýšení limitu bylo už v původním návrhu novely zákona o pozemních komunikacích, takže s ním ministerstvo souhlasí. Otevírá to možnost po zavedení elektronického dálničního kupónu a dokončení modernizace D1 případně změnit výši dálničního poplatku,” dodala mluvčí.
S navýšením cen za známky počítá i ministerstvo financí ve svém návrhu státního rozpočtu. Zvýšení cen by mělo navýšit příjmy z dálničních známek zhruba o dvě miliardy korun ze současných pěti miliard.
V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Kontrolovat se budou prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.
Předloha by také od dálničních poplatků osvobodila některá vozidla na alternativní pohon, další by zvýhodnila. Zdarma by po dálnicích jezdila auta na elektrickou energii nebo vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan.
Vozidla na zkapalněný ropný plyn novela nezvýhodňuje a někteří poslanci včetně Vojtěcha Munzara (ODS) to navrhli zrušit, přestože nezískali podporu v hospodářském výboru dolní komory. Ministerstvo dopravy k tomu již dříve uvedlo, že vozidel na LPG je tolik, že jejich zvýhodnění by výrazně zasáhlo do příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury.
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007.