Článek
Současný limit ceny ale podle ministerstva dopravy neumožňuje reagovat na aktuální náklady spojené s dopravou a výstavbou dálnic. „Limit se sice upravuje, ale není to proto, že bychom chtěli zdražovat,” řekl v pondělí před jednáním vlády Ťok.
Stejně tak ale není v plánu ani zlevnění, byť má elektronický systém ušetřit zhruba 120 milionů korun ročně. [celá zpráva]
„Musíme si uvědomit, že i to vybudování systému něco stojí, takže sice odpadnou náklady na tisk známek, ale náklady zůstávají,” řekl ministr. Náklady spojené se zavedením nového systému Ťok zatím nezná.
Zaplatíme po internetu i mobilem
Návrh počítá s tím, že bude možné dálniční poplatek uhradit prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku auta, bude evidovat informační systém provozovaný Státním fondem dopravní infrastruktury. Systém by do budoucna měl umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky, po nichž některé kraje volaly.
Součástí ministerského návrhu je také osvobození nebo zvýhodnění od poplatků vozidel na alternativní pohon. Zdarma budou po dálnicích jezdit elektroauta, vodíkové vozy a hybridy, ovšem jen ty, jejichž emise oxidu uhličitého nepřekročí 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazbu by měla jezdit auta poháněna zemním plynem a biometanem, ovšem nikoliv vozidla na LPG - ta budou platit plnou částku.
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun za rok platí motoristé od roku 2012. Stát předloni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, což bylo o 268 milionů korun více než v roce 2016.