Článek
„Máme stovky lidí jako zálohu. A to, že stávka nebude blokační, usnadní situaci,“ řekl Právu generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák.
Lodní dopravu zajistí Pražská paroplavební společnost (PPS) mezi Modřany, Žlutými lázněmi a centrem města od 5:00 do 20:00. Ve špičce pojede až sedm lodí.
Z Modřan k Palackého náměstí
Linka bude začínat u nádraží Modřany, stavět bude u Barrandovského mostu na úrovni tramvajové zastávky Přístaviště, u Žlutých lázní a konec bude u Palackého náměstí.
Praktické informace |
---|
Odbory chtěly blokovat magistrálu, nakonec bude pochod centrem |
Přípravy na stávku v ČR vrcholí, některé vlaky nahradí autobusy |
Kdo kvůli stávce nedorazí do práce, bude bez výplaty |
Dopoledne, kdy je provoz největší, budeme jezdit každou půlhodinu. Zhruba od 12 hodin pak po hodině až do večera. Přeprava bude k dispozici pro všechny zdarma," uvedl šéf PPS Dušan Sahula.
Některé tramvajové spoje budou jezdit v závislosti na počtu řidičů, zejména ale v době dopravní špičky. V provozu budou i autobusy. Magistrát ale po jednání krizového štábu uvedl, že spoustu věcí hodlá magistrát řešit až aktuálně v době stávky. Jasnější obrysy totiž podle něj bude mít až po ránu.
Například stále není jasno, zda vyjedou alespoň některé soupravy metra z dep. Dopravní podnik to bude vědět až ráno. usiluje alespoň o víkendový provoz metra, neví ale, zda bude k dispozici dostatek řidičů. Vlaky zůstanou po půlnoci zaparkované, ale připravené k provozu.
Ministerstvo dopravy radí, jak se chovat v koloně |
---|
Důležité je mít dostatek paliva v nádrži, dostatek pití, případně lehké jídlo a léky pro akutní stavy. Pokud převážíte děti, nezapomeňte jim vzít oblíbenou hračku nebo jinou zábavu do auta a hlavně dostatek tekutin. To samé platí pro transport domácích zvířat ve vozidlech. Interiér vozidla, které stojí v koloně, se při slunečném dnu velmi rychle rozpálí a teplota ve voze pak může nebezpečně stoupat. Prosím, myslete na to již předem. |
Pokud se již ke kritickému místu bezprostředně blížíme a nemůžeme se mu vyhnout, při dojíždění kolony vždy zapneme výstražná světla, abychom na tuto situaci upozornili řidiče jedoucí za naším vozidlem. Pochopitelně tak musí učinit i řidiči dojíždějící za námi. |
Již při dojíždění do místa musíme myslet dopředu, předvídat nebezpečí a zastavit na správném místě. Velká většina řidičů dělá tu chybu, že si nenechá před svým vozidlem dostatečný manipulační prostor a v případě potřeby nemůže s vozidlem popojet a např. uvolnit místo projíždějícím vozidlům záchranářů. V časové tísni pak dochází k tzv. „dominovému efektu“, kdy musí popojíždět vozidla další a další, což pochopitelně vede ke ztrátě drahocenného času. |
Jak takové správné zastavení vypadá? V případě obsazených dvou jízdních pruhů se musí oba proudy rozestoupit a ponechat volné místo mezi nimi, v případě tří jízdních pruhů musí levý a prostřední proud vozidel zajet co nejvíce vlevo, pravý jízdní proud co nejvíce vpravo (i např. do pruhu odstavného) a ponechat tak dostatečný prostor pro průjezd zasahujících vozidel Integrovaného záchranného systému. |
Při opouštění vozidla je samozřejmostí obléknout si reflexní vestu, kterou bychom měli mít ve vozidle „po ruce“ a nehledat ji pod zavazadly v úložném prostoru. V případě otevírání dveří i opuštění vozidla ve městě se vyplatí dát si zvýšený pozor i na motocykly, které se proplétají stojící kolonou. |
Velkým nebezpečím a hazardem se zdravím i životy je situace, kdy řidič „ztratí nervy“ a po otočení do protisměru se pokouší dojet k nejbližšímu výjezdu z kolony. Stejně velkým riskem je i couvání nebo podjíždění kolon odstavným pruhem. Navíc se tím dříve nebo později zablokuje další možný prostor pro projíždějící sanitky nebo hasiče. |
Na stojící kolony musíme být řádně připraveni, vždyť zablokovaná a neprůjezdná dálnice nebo silnice (a to i na několik hodin) není v Česku žádnou výjimkou. Byť se to může zdát ve městě jako zbytečnost, i zde je hrubou chybou nedostatek pohonných hmot v palivové nádrži. Pokud totiž chcete v horkém počasí využít komfortu klimatizace, je většinou nutný i běžící motor. |
Zdroj: Ministerstvo dopravy |