Článek
Ve čtvrtek kolem 8:00 se měli u sídla ASO sejít na tří až čtyři stovky lidí, kteří měli během stávky zablokovat dopravu na nejvýznamnější dopravní tepně Prahy. Magistrát a odbory se však domluvily, že od tohoto protestu ustoupí.
Svoboda si pochvaloval, že se podařilo blokádu magistrály odvrátit. „Označil bych to za úspěch na obou stranách,“ řekl Svoboda, čemuž přikyvoval také šéf Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek.
Kolem možnosti blokád se vedly spekulace, zda jsou zákonem povoleny. Zákon o stávce s ničím podobným totiž nepočítá, nicméně podle expertů je zákon příliš vágní a přímo je nezakazuje. Jiný výklad ale nasvědčuje nelegálnosti blokády, protože by poškodila třetí osoby. Dufek ale naznačil, že zásadním problémem byl vstup na silnici. Podle něj blokáda protizákonná být nemohla právě proto, že na vozovce jsou přechody pro chodce.
Odbory zvolily protestní pochod, který zahájí právě lidé, kteří měli původně blokovat dopravu. Z Tyršovy ulice ale nezamíří k Národnímu muzeu, ale k Palackého náměstí, kde bude hlavní odborové shromáždění. Poté vyrazí přes Vltavu na Malou Stranu k sídlu ministerstva financí, kde položí otepi slámy symbolizující „blokádu papalášů“. Následně zamíří k nedaleké budově úřadu vlády, který také obloží slámou. Další pochod povede na Pražský hrad a na Hradčanech u sídla ministerstva zahraničí kolem 12:00 skončí. Odboráře odsud odvezou autobusy.
Dufek odhadl, že pochodu se může zúčastnit kolem tří tisíc lidí. Upozornil ale, že se mohou k průvodu nabalit další nespokojení občané.
Odboráři se podivovali, že na jednání tripartity nepozvala vláda dopravní odboráře, kteří stávku organizují, ale pouze zástupce odborových centrál.
Zda pojede metro, bude jasné až ráno
Stále není jasné, zda ve čtvrtek vyjede v hlavním městě metro. Jeho alespoň částečný provoz by lidem cestování usnadnil.
Praktické informace |
---|
Praha využije Vltavu, do centra pojedou lodě |
DOKUMENT: Jak pojede během stávky pražská MHD |
Kdo kvůli stávce nedorazí do práce, bude bez výplaty |
Dopravní podnik, který chce zajistit provoz metra alespoň ve víkendovém rozsahu, bude mít jasno až ráno. Záležet bude na tom, kolik řidičů bude ochotno nastoupit do práce.