Článek
Úpravy se týkají tříkilometrového úseku mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. „Nejviditelnější úpravy mohou Pražané čekat v okolí náměstí I. P. Pavlova a mezi budovami Národního muzea,” uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Trojkoalice).
Upraveny budou semafory tak, aby se zlepšila plynulost automobilové dopravy i podmínky pro chodce. Zlepšeno bude značení a přejezdy pro cyklisty. „Lepší podmínky pro cyklisty mohou být jedním z řešení pro zklidnění magistrály,” uvedl ředitel IPR Ondřej Boháč.
Radní schválili harmonogram prací, podle kterého by měly v první fázi úprav magistrály být vyměněny lavičky, koše nebo stojany na kola, vyznačeny nové přechody pro chodce nebo chodníky. Zlepšit se má také odpočinková funkce náměstí I. P. Pavlova.
Na koncepci proměny spolupracoval Institut plánování a rozvoje (IPR) s dánskou architektonickou kanceláří Gehl Architects. Jednání rady provázely neshody v koalici ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN), proti úpravám se postavilo ANO.
Koncepce od kanceláře architekta Jana Gehla uvádí, že změnit se má prostředí, kdy mají být například zkultivovány parky a prostory u veřejných budov. Architekti se zaměřili také na lidi. To znamená, že mají být zlepšeny prostory, kde se lidé mohou zdržovat, a to například rozmístěním nových laviček nebo podporou vzniku obchodů. Ve třetí oblasti, dopravě, by se na magistrále měly objevit kromě aut i další druhy dopravy, ať už bicykly, nebo MHD. Lépe mají být seřízeny semafory.
Nejdřív dostavme okruhy, požaduje ANO
Proti schválení harmonogramu a úprav se postavili zástupci ANO. Podle existující dokumentace prý není prokazatelné, jak budou plánovaná opatření přesně vypadat. „Klub ANO už dříve odmítal snahy o takzvané zklidnění magistrály, protože v současnou chvíli by to podle nás znamenalo jen ještě větší komplikace v pražské dopravě,” uvedl předseda zastupitelů ANO Michal Hašek. Magistrálu prý lze měnit až po dostavbě vnitřního a vnějšího silničního okruhu.
Po severojižní magistrále projedou denně desítky tisíc automobilů. Komunikace spojuje Prahu 4 s Prahou 7 a prochází centrem města. Její stavba začala v 70. letech.