Článek
Do stávající městské společnosti Operátor Opencard by vstoupili mezinárodní investoři, například banky, kteří by se s Prahou a eMoneyServices (EMS) dělili o zisk.
EMoneyServices, dcera e Money Group (eMG), by Praze prodala majetková práva k opencard. Cenu vyčíslil na 85 miliónů korun. „Praha neztratí kontrolu nad systémem opencard,” řekl mluvčí eMG Martin Opatrný.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Město musí zaplatit dluhy
Radní za TOP 09 podle informací o zavedení papírových průkazek jednali v pondělí dlouho do noci. Diskutovalo se o tom, zda rada variantu schválí už na úterním zasedání tak, aby dopravní podnik mohl od poloviny června s vydáváním začít.
Ve hře byl termín 18. června. Praze totiž tehdy vyprší smlouva s EMS, na níž je kvůli autorským právům provoz systému závislý. Po tomto datu by nebylo možné vydávat nové karty.
Ještě v noci na úterý se ale radní sešli se zástupci EMS a dojednali odklad tohoto termínu do konce měsíce. Odkládá se tak i tisk papírových kuponů. Podmínkou ale je, že Praha zaplatí část svých závazků vůči EMS, a sice 30 miliónů korun, které dluží za licence pro 250 000 karet. Podle některých informací si ale EMS může za nezaplacené služby z minulosti nárokovat až 130 miliónů korun.
Půl miliardy za licenci Praha platit odmítá
Vedení města už řadu měsíců neúspěšně řeší, jak s projektem naložit dál. Vázáno je údajně nevýhodnými smlouvami z minulosti. Praha se proto snaží od EMS odkoupit práva a problematický projekt provozovat sama. Firma ale žádala 500 miliónů korun, což město považuje za nepřijatelné.
Praha v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09) navíc mluví o otevřeném výběrovém řízení na "nové řešení". Zda jím bude nová karta, nebo třeba úplný návrat k papírovým kuponům, zatím neví.
Předprodej by zkolaboval, tvrdí dopravní podnik
Dopravní podnik v podkladech pro vedení města upozornil na problémy spojené s případným úplným přechodem na papírové jízdenky.
Všichni cestující by museli navštívit výdejní místa, vyplnit potřebné dokumenty a dodat fotografie. "Předprodejní místa by patrně tento nápor nebyla schopna zvládnout," píše DPP. Tisk papírových průkazek a kuponů by vyšel na asi 16 miliónů. [celá zpráva]
Každý žadatel by zaplatil 20 korun. Za opencard dá 100 respektive 150 korun. Opencard ale slouží zároveň i jako čtenářský průkaz do knihovny, což by papírová varianta neumožňovala. Nejasný je i převod ročních kupónů. Cena jízdného by zůstala stejná.
Opencard |
---|
Karta opencard Prahu stála 1,35 miliardy korun. Dosud si ji vyzvedlo asi 1,2 miliónu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem miliónu. Radní včetně primátora Hudečka za prodloužení smluv s EMS z roku 2012 čelí trestnímu stíhání. Nedávno kvůli tomu navíc Praha dostala pokutu od antimonopolního úřadu. |
V souvislosti s opencard, která pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS), bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu. Občanské iniciativy i média upozorňují, že skuteční strůjci kontroverzního projektu zůstávají nepotrestáni.