Článek
Velká část vozidel by se měla vyrábět a celý jejich servis by se měl dělat v Česku, a to hlavně ve státním podniku VOP CZ.
Do Prahy dorazili zástupci čtyř firem a vyslechli, jaké má česká armáda základní požadavky a za jakých podmínek by měli vozidla dodat.
Podle ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) o vítězi rozhodne především cena, splnění technických požadavků a míra zapojení českého obranného průmyslu. Obrana zbrojařům představila nepřekročitelné technické a procesní podmínky.
Výběrové řízení bude mít dvě kola, v prvním musí firmy ukázat, že jsou schopny požadovaná vozidla vyrobit, a v druhém budou moci vylepšit svou nabídku. Novinkou je, že firmy, které budou chtít postoupit do finále, budou muset do Česka přivézt jeden vůz na vyzkoušení.
„Vyzkoušíme na něm deklarované technické parametry,“ řekl pověřený náměstek pro vyzbrojování Filip Říha. Podle něj se první kolo uzavře v květnu. Obrana doufá, že finální nabídky firmy pošlou do konce léta a na podzim obrana vybere vítěze a podepíše smlouvu.
Kromě 210 vozidel v sedmi různých variantách bude vítěz výběrového řízení muset dodat dalších 29 servisních a dílenských vozů na kolovém podvozku 8x8. Nejvíce vozidel bude v bojové verzi, další budou ve verzích velitelské, průzkumné, ženijní, vyprošťovací, zdravotnické a jako dělostřelecká pozorovatelna.
Dalším požadavkem armády je, že do vozidla se musí vejít 11 vojáků, mít věž pro osádku, kanon ráže 30 milimetrů a integrované protitankové střely.
Čtyři výrobci
„Nechceme vozidlo pro minulé bitvy. Potřebujeme techniku spolehlivou, moderní,“ řekl náčelník generálního štábu Aleš Opata.
Obrana chce vybírat mezi čtyřmi výrobci. Do tendru přizvala španělskou odnož amerického gigantu General Dynamics s vozem Ascod, švédsko-britský podnik BAE Systems a dvě německé firmy: PSM vyrábí pro německou armádu obrněnce Puma a Rheinmetall Landsysteme s novinkou Lynx.