Článek
Ministerstvo obrany již dříve oslovilo čtyři firmy, aby se tendru zúčastnily, a to společnosti BAE Systems, General Dynamics European Land Systems (GDELS), Rheinmetall Landsysteme a německé konsorcium PSM, což je společný podnik společností Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme.
Mezinárodní firma BAE Systems vyrábí ve Švédsku vozidlo CV90, nadnárodní GDELS nabízí španělsko-rakouský projekt Ascod a německá firma Rheinmetall Landsysteme by chtěla uspět s vozidlem Lynx. PSM se o zakázku uchází se strojem Puma.
V červenci všechny oslovené firmy potvrdily, že dokážou splnit všech 16 nepřekročitelných požadavků armády. Překvapivě tak učinila i Puma, která dosud nabízela stroj s jinými parametry. Na začátku srpna uplynula lhůta na podání námitek, a náměstek ministra pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Filip Říha proto společnostem zaslal výzvu k podání předběžných nabídek. O jejím odeslání v pátek informoval Český rozhlas Radiožurnál.
Klíčové bude i zapojení tuzemského průmyslu
Výzva podle Pejška podrobně popisuje dodavatelům strukturu podávané předběžné nabídky, jakým způsobem a kdy ji podat. Ministerstvo nyní očekává, že dodavatelé konkretizují technické parametry nabízených vozidel, harmonogram dodávek a navrhnou cenu vozidel, školení, trenažerů, životního cyklu a náhradních dílů.
„Dodavatelé budou muset dále souhlasit s procesními pravidly a předložit návrh zapojení českého průmyslu do zakázky,” dodal Pejšek. Předložení předběžných nabídek ministerstvo očekává na začátku října.
Předběžné nabídky budou poté posouzeny a následovat bude vlastní vícekolové jednání s dodavateli, během kterého chce úřad podle Pejška „zkvalitnit” nabídky ohledně ceny i technických parametrů. „Poté budou společnosti vyzvány k podání finálních nabídek. Tyto budou vyhodnoceny matematickým multikriteriálním modelem a návrh vítězného dodavatele bude předložen ministrovi obrany a vládě ČR,” doplnil mluvčí.
Armáda požaduje 210 vozidel v sedmi různých modifikacích. Většina z nich bude sloužit jako BVP, která mají uvézt 11 vojáků, mít věž s osádkou nebo kanon ráže 30 milimetrů. Další budou ve verzích velitelské, průzkumné, ženijní, vyprošťovací, zdravotnické a jako dělostřelecká pozorovatelna. Armáda zároveň požaduje téměř tři desítky servisních a dílenských vozidel na kolovém podvozku. Důležitým kritériem při výběru vítěze bude i rozsah zapojení českého obranného průmyslu na výrobě vozidel.