Článek
Ministerstvo chce kromě 210 vozidel koupit 29 servisních a dílenských strojů na kolovém podvozku. BVP musí být schopno přepravit 11 vojáků, musí mít věž s osádkou nebo kanon ráže 30 milimetrů. Důležitým kritériem při výběru vítěze bude i rozsah zapojení českého obranného průmyslu na výrobě vozidel. Musí to být minimálně 40 procent z nabídkové ceny zakázky.
"Ve stanoveném termínu, to jest do dnešních 14:00 hodin, podali žádost o účast v tendru na pořízení 210 kusů pásových bojových vozidel pěchoty pro Armádu ČR všichni čtyři oslovení výrobci. Nyní se bude posuzovat, zda je doručená dokumentace kompletní a splňuje požadované náležitosti," uvedl Pejšek.
Ve stanoveném termínu, tj. do dnešních 14.00 hodin, podaly žádost o účast v tendru na pořízení 210 ks pásových bojových vozidel pěchoty pro Armádu ČR všichni čtyři oslovení výrobci. Nyní se bude posuzovat, zda je doručená dokumentace kompletní a splňuje požadované náležitosti. pic.twitter.com/j2GJ9rSTjG
— Ministerstvo obrany (@ObranaTweetuje) 2. května 2019
Smlouvu na zakázku by chtěl úřad podepsat do září. Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) už dříve řekl, že o vítězi rozhodne především cena, splnění technických požadavků a míra zapojení českého obranného průmyslu.
Stroje mohou armádě dodat firmy BAE Systems, General Dynamics European Land Systems (GDELS), PSM a Rheinmetall Landsysteme. Mezinárodní firma BAE Systems vyrábí ve Švédsku vozidlo CV90, nadnárodní GDELS nabízí španělsko-rakouský projekt Ascod. Německá firma Rheinmetall Landsysteme vyrábí vozidlo Lynx a německé konsorcium PSM, tedy společný podnik společností Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme, nabízí bojové vozidlo Puma.
Armáda požaduje 210 vozidel v sedmi různých modifikacích. Většina z nich bude sloužit jako BVP, další budou ve verzích velitelské, průzkumné, ženijní, vyprošťovací, zdravotnické a jako dělostřelecká pozorovatelna. Vybaveny budou kanonem ráže 30 milimetrů, kulometem i protitankovými řízenými střelami. Podstatnou podmínkou tendru bude, aby BVP mohlo přepravit 11 lidí - řidiče, střelce, velitele vozu, dva specialisty a šest vojáků takzvaného roje.
Představené technické parametry jsou pro výrobce podstatné. Otázka zejména bude, kteří z nich dokážou splnit požadavky na velikost vozidla a na vybavení osádkovou věží. Například vozidlo Puma německého konsorcia PSM, které je vybavené bezosádkovou věží, loni odstoupilo z tendru pro australskou armádu, která také upřednostnila věž s osádkou. Puma také podle dostupných údajů nedokáže přepravit tolik vojáků, kolik požaduje ministerstvo.