Článek
V místní centrále firmy, která je už několik let součástí britsko-amerického koncernu BAE Systems, mají poslední měsíce napilno, protože se chystají na další tendr.
Příští týden totiž české ministerstvo obrany odstartuje největší armádní zakázku v novodobé historii ČR na dodání 210 pásových bojových vozidel pěchoty BVP v hodnotě 53 miliard korun. Švédové podobně jako další konkurenti slibují, že by do výroby obrněnců zapojili i české firmy.
Patnáct variant
Českým novinářům proto manažeři firmy předvedli svou továrnu. Její součástí je i unikátní výrobna, v níž tepelně tvarují vanu obrněnců, aby byla z jednoho kusu, a lépe tak odolávala minám. Na střelnici v hustých lesích na pobřeží Baltického moře předvedli, že jejich nový vůz umí střílet z 30 mm kanonu.
Ředitel podniku Tommy Gustafsson-Rask se pochlubil, že všech 1280 vozidel, která za posledních 20 let vyrobili, dodali vojákům ze sedmi zemí vždy na čas podle smlouvy.
„V některých případech i s předstihem,“ řekl. Kromě švédské armády CV-90 ještě jezdí ve Finsku, Norsku, Dánsku, ve Švýcarsku, Nizozemsku a v Estonsku. Gustafsson-Rask upozornil, že jejich továrna své první obrněnce vyráběla podle českého tanku LT vz. 38, který vznikl v ČKD v Praze.
Do výběrového řízení české ministerstvo kromě Švédů přizvalo ještě španělskou odnož amerického gigantu General Dynamics s vozem Ascod a dvě německé společnosti – PSM, ta vyrábí pro německou armádu obrněnce Puma, a Rheinmetall Landsysteme, nabízející novinku Lynx.
Podle jednoho z manažerů BAE Mikaela Segermana, bývalého velitele jednotky CV-90 ve švédské armádě, je nejnovější verze vozu odzkoušená v terénu i na střelnici na několika kusech. Zatím jde o pátou modernizační řadu vozidel.
Podle Segermana sériově vyrobili již 15 variant vozu. „Za tu dobu, co konkurence pracuje na jednom projektu jako Puma nebo Ajax (nová verze Ascodu pro britskou armádu), tak my jsme dokázali udělat pět programů pro různé země a tři varianty vozidel,“ dodal Segerman.
Vozidlo CV-90 Mk4 váží 37 tun, má motor Scania s 1000 koni, věž pro posádku a pojme 11 vojáků. Což znamená, že splňuje základní požadavky, které má na vozidlo česká armáda.
BAE Systems podle svých manažerů přenese do Česka velkou část výroby vozidel. Servis během celého 30letého životního cyklu by se měl provádět ve státním podniku VOP CZ Nový Jičín. „Chceme postupně předávat krok po kroku technologii, aby český průmysl získal schopnost a znalost celého systému CV-90,“ řekl novinářům manažer Hägglundsu pro průmyslovou spolupráci Ulf Andersson.
Tisíc součástek z českých firem
Dodal, že velkou část výroby přenesli do všech zemí, kam vozidla dodali. Očekává, že čeští výrobci budou do stroje dodávat přes tisíc mechanických součástek. Už jsou domluveni na spolupráci s více než 30 českými a hlavně moravskými dodavateli. Patří mezi ně např. přerovská firma Meopta nebo Ray Service ze Starého Města u Uherského Hradiště, které pro BAE Systems dodávají už dnes.
Zástupci řady českých firem přijeli ve středu do Stockholmu na tzv. průmyslové dny, aby tu jednali o možné budoucí spolupráci na výrobě CV-90.
Některé české firmy dorazily kvůli jiným obchodům, např. ředitel České zbrojovky z Uherského Brodu Lubomír Kovařík. Ten Právu řekl, že přijeli zjistit, kdy švédská armáda vypíše tendr na útočnou pušku.
Švédští vojáci střílejí totiž s 30 let starými puškami, které by mohly nahradit moderní české pušky Bren-2. Velkou šanci udělat obchod se švédskou armádou má pardubická Era se svým pasivním radarem Věra, který si už loni Švédi vyžádali, aby jej mohli vyzkoušet.