Článek
Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se zřítil v neděli krátce po vzletu z Addis Abeby. [celá zpráva]
Ethiopian Airlines zakázala lety poslední verze Boeingů 737. „I když zatím neznáme příčinu neštěstí, rozhodli jsme se přijmout dodatečné bezpečnostní opatření a nechat tyto stroje na zemi,” uvedly v pondělí aerolinky na Twitteru. Opatření podle nich vstoupilo v platnost již v neděli. Aerolinky měly ve flotile pět strojů nové verze.
Obě tragédie během vzletu
Čínský úřad dohlížející na civilní letectví (CAAC) v pondělí oznámil, že vyzval všechny domácí aerolinky, aby od 18:00 místního času (11:00 SEČ) až do odvolání přestaly se stroji Boeing 737 MAX 8 létat. Zdůraznil, že stroj stejného typu havaroval i loni v říjnu v Indonésii, kdy se krátce po startu zřítil do Jávského moře.
„Vzhledem k tomu, že se obě nehody týkaly nově dodaných letadel Boeing 737-8 a obě se staly během vzletové fáze, mají určitý stupeň podobnosti,” zdůvodnil svůj krok CAAC. Zároveň zdůraznil, že ke kroku přistoupil v souladu se svými pravidly nulové tolerance k bezpečnostním rizikům.
Při havárii letadla společnosti Ethiopian Airlines na cestě z Addis Abeby do keňské metropole Nairobi v neděli zahynulo 157 lidí. Podle letecké společnosti Ethiopian Air bylo havarované letadlo zakoupeno teprve loni v listopadu. Pilot, který jej řídil, byl zkušený.
Změnili nastavení systému. Ale do manuálu to nedali
Zánovní Boeing 737 MAX 8 nízkonákladové společnosti Lion Air, který se zřítil loni v říjnu se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě, havaroval krátce po startu z letiště v Jakartě. Nikdo neštěstí nepřežil. Už tato nehoda vyvolala obavy o bezpečnost tohoto boeingu nové generace. [celá zpráva]
Po nehodě stroje aerolinek Lion Air se ukázalo, že nové Boeingy jsou vybaveny novým systémem, který má zabránit nebezpečí přetažení, kdy letadlo stoupá příliš prudce a hrozila by ztráta vztlaku a následný pád. V takové situaci palubní systém začne s letadlem automaticky klesat. Boeing však v manuálu o této změně neinformoval uživatele. [celá zpráva]
Udělal to až po nehodě. V Indonésii se sytém zřejmě spustil kvůli poruše na Pitot-statické trubici, která měří rychlost. Udávala nižší rychlost, než byla skutečná a zřejmě kvůli tomu s letadlem začal systém klesat. [celá zpráva]