Článek
Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines se zřítil v neděli krátce po vzletu z Addis Abeby. [celá zpráva]
Ethiopian Airlines zakázala lety poslední verze Boeingů 737. „I když zatím neznáme příčinu neštěstí, rozhodli jsme se přijmout dodatečné bezpečnostní opatření a nechat tyto stroje na zemi,” uvedly v pondělí aerolinky na Twitteru. Opatření podle nich vstoupilo v platnost již v neděli. Aerolinky měly ve flotile pět strojů nové verze.
Obě tragédie během vzletu
Čínský úřad dohlížející na civilní letectví (CAAC) v pondělí oznámil, že vyzval všechny domácí aerolinky, aby od 18:00 místního času (11:00 SEČ) až do odvolání přestaly se stroji Boeing 737 MAX 8 létat. Zdůraznil, že stroj stejného typu havaroval i loni v říjnu v Indonésii, kdy se krátce po startu zřítil do Jávského moře.
„Vzhledem k tomu, že se obě nehody týkaly nově dodaných letadel Boeing 737-8 a obě se staly během vzletové fáze, mají určitý stupeň podobnosti,” zdůvodnil svůj krok CAAC. Zároveň zdůraznil, že ke kroku přistoupil v souladu se svými pravidly nulové tolerance k bezpečnostním rizikům.
Při havárii letadla společnosti Ethiopian Airlines na cestě z Addis Abeby do keňské metropole Nairobi v neděli zahynulo 157 lidí. Podle letecké společnosti Ethiopian Air bylo havarované letadlo zakoupeno teprve loni v listopadu. Pilot, který jej řídil, byl zkušený.
Změnili nastavení systému. Ale do manuálu to nedali
Zánovní Boeing 737 MAX 8 nízkonákladové společnosti Lion Air, který se zřítil loni v říjnu se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě, havaroval krátce po startu z letiště v Jakartě. Nikdo neštěstí nepřežil. Už tato nehoda vyvolala obavy o bezpečnost tohoto boeingu nové generace. [celá zpráva]

Kus směrovky havarovaného Boeingu 737 Lion Air
Po nehodě stroje aerolinek Lion Air se ukázalo, že nové Boeingy jsou vybaveny novým systémem, který má zabránit nebezpečí přetažení, kdy letadlo stoupá příliš prudce a hrozila by ztráta vztlaku a následný pád. V takové situaci palubní systém začne s letadlem automaticky klesat. Boeing však v manuálu o této změně neinformoval uživatele. [celá zpráva]
Udělal to až po nehodě. V Indonésii se sytém zřejmě spustil kvůli poruše na Pitot-statické trubici, která měří rychlost. Udávala nižší rychlost, než byla skutečná a zřejmě kvůli tomu s letadlem začal systém klesat. [celá zpráva]