Článek
Mluvčí italských hasičů Luca Cari ráno uvedl, že záchranné týmy budou mít zanedlouho schůzku, aby posoudily situaci a zvážily další kroky. Zatím nebyl schopen upřesnit, o kolik se loď posunula. Na moři u ostrova Giglio, kde vrak leží, jsou podle Reuters vlny a navíc by se podle předpovědi mělo během dne zhoršit počasí.
Kvůli pohybu lodi bylo pátrání přerušeno už v předchozích dnech.
Vraťte se do kajut, vyzývala posádka
Právě v dolních kajutách mohou být další těla obětí. Posádka původně vyzvala cestující, ať se vrátí do svých kajut. Potvrzuje to další amatérské video, které zveřejnil web italské televize RAI. Zachycuje členku posádky, která po havárii vyzývá cestující, aby byli v klidu vrátili se do kajut. Část z 11 obětí ale zemřela právě proto, že byli v kajutách nebo v luxusní restauraci na zádi. [celá zpráva]
Členka posádky říká cestujícím: „Slušně vás žádáme, abyste se vrátili do svých kabin nebo se šli projít do haly, chcete-li.“
Žena podle BBC tvrdí, že vyřizuje vzkaz od kapitána a dodává: „Vyřešíme technický problém, který máme s generátorem. Všechno bude v pořádku.“
Pobřežní stráži neřekli o vodě v podpalubí
Vážnost situace zatajila posádka i přístavu v Gigliu. Jeho přístavu se telefonicky ptal posádky, jaká situace. Ozvali se totiž pasažéři, kteří informovali stráž o chaosu a skutečnosti, že jim doporučili navléknout si záchranné vesty. Hlas z lodi říká: „Měli jsme výpadek proudu a nyní zjišťujeme situaci na palubě.“
Následuje dotaz z pobřeží: „Potřebujete pomoc, nebo zatím zůstanete v oblasti Giglia?“
„Zůstaneme zde, abychom prošetřili výpadek,“ říká člen posádky. O vodě vnikající do podpalubí, která právě vyřadila generátor, ani o tom, že si pasažéři preventivně měli navléknout záchranné vesty, nic neuvedl.
Záchranné vesty si cestující oblékli na základě doporučení druhého důstojníka, který ignoroval nařízení kapitána. [celá zpráva]
Evakuaci nenařídil ani majitel
Vedení společnosti Costa Crociere dostalo po kolizi upozornění, že se loď dostala do problémů, dobrých 68 minut před evakuací. Kapitána Franciska Schettina ale zřejmě nevyzvalo, aby na lodi vyhlásil nouzový stav.
Otázkou je, zda kapitán společnosti vážnost situace zamlčel tak jako člen posádky před přístavními úřady, nebo zda se společnost sama chtěla vyhnout ekonomickým dopadům evakuace. Mohla by jí hrozit výplata astronomického odškodného.