Hlavní obsah

Vojenský Airbus A400M je zachráněn, našly se peníze

Palma de Mallorca

Zástupci sedmi zemí, které si objednaly nový velký transportní turbovrtulový Airbus A400M, ve čtvrtek souhlasili uhradit zvýšené náklady na vývoj stroje. Německo, Belgie, Španělsko, Francie, Lucembursko, Velká Británie a Turecko navrhly poskytnout výrobci EADS pomoc ve výši dvou miliard eur a 1,5 miliardy eur ve formě splatných záloh.

Foto: Marcelo del Pozo, Reuters

Letoun Airbus A400 ve vzduchu

Článek

Aby bylo možno krýt veškeré zvýšené náklady ve výši 5,2 miliardy eur (asi 136 miliard Kč), musí EADS převzít na svá bedra ještě náklady ve výši 1,7 miliardy eur (asi 44 miliard Kč). To je o 900 milionů (23,4 miliardy Kč) více než původních 800 milionů eur (20,8 miliardy Kč), s nimiž již dříve EADS souhlasila.

Dohodu oznámil v Palma de Mallorca francouzský ministr obrany Hervé Morin. Mluvčí jeho ministerstva pak v Paříži upřesnil, že hlavní části dohody by mohly být podepsány ve francouzské metropoli 8. března.

Evropská skupina vyrábějící leteckou techniku EADS souhlasila s návrhy sedmi zemí, které si objednaly obří vojenský letounu Airbus A400M, na rozdělení zvýšených nákladů na tento program.

Hervé Morin uvedl, že EADS odpověděla ve středu na dopis, který jí před několika dny objednatelé zaslali. Nyní EADS žádné další finanční požadavky už nemá, dodal. EADS ale před podpisem požaduje vyřešit ještě několik otázek, zejména garanci objednávek. EADS se obává, aby sedmička zemí výrazně nesnížila své objednávky, uvedl Morin.

EADS chtěla program zastavit

EADS začátkem ledna prohlásila, že vážně uvažuje o zastavení projektu Airbus A400M, pokud se podílnické státy na rozdělení zvýšených nákladů nedohodnou. Už dříve je vyzvala, aby kryly zvýšené náklady buď cestou vyšší ceny, kterou budou za letadlo platit a která je teď asi 100 milionů eur za kus, nebo tak, že jich odeberou více. "Sedmička" si objednala dohromady 180 těchto letadel, z toho Německo 60.

Jihoafrická republika, která měla zájem o osm kusů, nedávno od koupě odstoupila, což byla pro výrobce rána. Z mimoevropských zemí má o A400M zájem jen Malajsie, která si objednala čtyři kusy.

Stroj určený pro přepravu 37 tun nákladu by měl vyřešit problém nedostatku transportních letadel pro akce rychlého nasazení, kterým trpí evropští členové NATO. Také se dá použít při humanitárních misích. Prní let absolvoval 11. prosince loňského roku. Provázely ho při něm problémy s jedním z motorů. [celá zpráva]

Výběr článků

Načítám